Nieuwe echo-apparaten voor vroegdiagnostiek naar bloedvatontsteking

04 februari 2021

Sinds enige tijd heeft de polikliniek Reumatologie de beschikking over 2 gloednieuwe echo-apparaten van Siemens. Hiermee is niet alleen de beeldkwaliteit van de echo’s fors vooruitgegaan. Het is ook mogelijk geworden om de echografie in te zetten als onderzoek naar bloedvatontsteking van de grotere bloedvaten (vasculitis). Hierbij worden door de reumatoloog afbeeldingen gemaakt van de slagaders in de oksels en aan het voorhoofd/de slaap.

Op de Reumatologie polikliniek kunnen patiënten al jaren terecht voor een echografisch onderzoek van het bewegingsapparaat (gewrichten en pezen) door één van de daarvoor getrainde reumatologen. In het HagaZiekenhuis zijn dit Dr. Goekoop, Dr. van der Kooij en Dr. Ruiterman. Ook dokters in opleiding tot reumatoloog kunnen zich hier bekwamen in de echografie door het volgen van een echostage.

Echografisch onderzoek van de bloedvaten bij vermoeden op bloedvatontsteking is de laatste jaren flink in opkomst. Het is naast enkele andere onderzoeken, zoals een biopt van een bloedvat aan de slaap, een PET/CT scan en beoordeling door de oogarts, een essentieel onderdeel van de vroegdiagnostiek naar grote vaten vasculitis. Grote vaten vasculitis (GCA, reuscelarteriitis of arteriitis temporalis) komt relatief vaak voor bij oudere patienten (50 jaar en ouder), en geeft vaak klachten van hevige hoofdpijn aan één of beide slapen, kaakpijn bij kauwen, pijnlijke hoofdhuid (oa bij haren kammen) en soms ochtendstijfheid met pijn in nek, schouder- en heupgordel. Het te laat stellen van deze diagnose kan leiden tot ernstige problemen zoals plotse blindheid aan een oog.

Daarom gaan de reumatologen van het HagaZiekenhuis in navolging van enkele andere grote ziekenhuizen in Nederland in 2021 starten met een zorgpad voor patiënten met een verdenking op een bloedvatontsteking aan de grote vaten. Hierbij wordt samengewerkt met de internist, radioloog, neuroloog, oogarts en de vaatchirurg. Het doel hiervan is om alle patiënten met een mogelijke arteriitis temporalis te stroomlijnen volgens een vast schema en snelle diagnostiek te verrichten. Onderzoek in het buitenland heeft reeds aangetoond dat dit leidt tot betere uitkomsten voor patiënten.