Op de Overgangspoli van het HagaZiekenhuis krijgen vrouwen de controle over hun leven terug

01 mei 2023

Vroeg of laat krijgt iedere vrouw er mee te maken: de overgang. Waar sommigen de menopauze zonder problemen doormaken, hebben andere vrouwen jarenlang vervelende klachten. Op de Overgangspoli van het HagaZiekenhuis helpen de gynaecologen en verpleegkundig overgangsconsulenten vrouwen van hun overgangsklachten af.

Vervelende klachten

“Als een vrouw in de overgang komt, raakt de voorraad eicellen op. De vrouw wordt dan onvruchtbaar. De eierstok maakt minder hormonen aan en de hoeveelheid oestrogeen daalt. Dat is een heel normaal en natuurlijk proces”, vertelt verpleegkundig consulent Debby Nieuwenhuize-Brandon Bravo. “De overgang zorgt voor lichamelijke veranderingen. Ook de kans op botontkalking en hart- en vaatziekten wordt groter. Dat is niet bij iedereen bekend. Wel bekend zijn de vervelende klachten die horen bij de overgang, zoals opvliegers, nachtzweten en vaginale droogheid.”

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80 procent van de vrouwen last heeft van de overgang. Bij 1 op de 3 zijn de klachten zo erg, dat de vrouw minder goed functioneert in het dagelijks leven. “Dat is ook niet vreemd”, zegt gynaecoloog Quirine Pieterse. “Als je ’s nachts zweet, slaap je minder goed. En als je niet uitgerust bent, is het lastig je te concentreren en ben je snel geïrriteerd. Je kunt last hebben van stemmingswisselingen en de zin in seks verdwijnt. De overgang kan daardoor ook een vervelende invloed hebben op je relatie.”

(Tekst loopt door onder foto)

Verpleegkundig consulent Debby Nieuwenhuize-Brandon Bravo (links) en gynaecoloog Quirine Pieterse (rechts) zien steeds meer vrouwen op de Overgangspoli van het HagaZiekenhuis

Hulp

Hulp vragen is niet altijd even makkelijk. Toch merken Debby en Quirine dat steeds meer vrouwen het doen. “Vroeger was de algemene gedachte dat overgangsklachten er nu eenmaal bij hoorden. Maar gelukkig zijn deze nu veel meer bespreekbaar. Ook bij vrouwen van niet-westerse komaf. Er bestaan inmiddels ook meerdere behandelmogelijkheden. Het is zonde om zo lang rond te blijven lopen met klachten en je leven erdoor te laten beïnvloeden”, vertelt Quirine.

Op de Overgangspoli van het HagaZiekenhuis zijn vrouwen met een verwijzing van de huisarts van harte welkom. Debby: “Eerst zoeken we uit of de klachten komen door de overgang. Dat doen we met een vragenlijst, bloedrukmeten en bloedonderzoek. Er kan namelijk ook een andere oorzaak zijn van de klachten, zoals een afwijking aan de schildklier. Lijkt het erop dat de overgang de problemen veroorzaakt? Dan bespreek ik de behandelmogelijkheden en eventuele risico’s met de patiënt. Daarna volgt een afspraak bij de gynaecoloog. Die kijkt welke behandeling het beste past bij de situatie en wensen van de vrouw. Zo komen we samen tot een plan van aanpak.”

Hormonen en borstkanker

Veel klachten zijn te behandelen met hormoontherapie. Quirine: “Vooral als een vrouw last heeft van nachtzweten en opvliegers, kan een behandeling met hormonen heel veel doen. Die zorgt ervoor dat de ‘thermostaat’ van de vrouw weer in balans komt. In veel gevallen komt een vrouw op deze manier van haar klachten af. Vaak merk je al resultaat binnen 4 weken.”

Niet iedere vrouw vindt een hormoonbehandeling fijn. Quirine kent de verhalen: “Over hormoontherapie wordt gezegd dat het de kans op borstkanker vergroot. Maar de hormonen die we in Europa gebruiken, zijn in principe veilig voor het borstweefsel. Het verhoogde risico zit onder andere in de duur van het gebruik. Om een vergelijking te maken: overgewicht, of 2 glazen alcohol per dag kunnen veel meer risico geven op borstkanker dan het gebruik van hormonen.”

“Natuurlijk zijn er situaties waarin we hormoontherapie niet aanbevelen”, vult Debby aan. “Bijvoorbeeld als je trombose hebt gehad of als je al een verhoogde kans hebt om borstkanker te ontwikkelen. Een behandeling is altijd maatwerk. Als hormoontherapie geen optie is, kijken we wat wel kan helpen. Er zijn genoeg mogelijkheden.”

Vroeg in de overgang

Gemiddeld is een vrouw 51 jaar als zij in de overgang komt. Maar er zijn ook vrouwen die al rond hun 30e in de overgang komen. “Dat noemen we Prematuur Ovariële Insufficiëntie (POI). Ook deze vrouwen ervaren de klachten die horen bij de overgang. Juist omdat zij nog zo jong zijn, is het belangrijk om vroeg te starten met een behandeling”, zegt Quirine. “Datzelfde geldt voor patiënten die eerder behandeld zijn vanwege kanker. Gelukkig is er voor bijna iedere patiënt een passende oplossing te vinden.”

Meer weten over de menopauze en de behandeling in het HagaZiekenhuis?

• Download de Patiënt Journey App in de App Store (Apple) of Google Play Store (Android).
  • Zoek binnen de Patiënt Journey App de Haga Behandelwijzer
  • Selecteer de behandeling Menopauze