Opleiding- en Wetenschapsdag: Leren Innoveren

17 mei 2022

De Opleiding- en Wetenschapsdag van het HagaZiekenhuis stond dit jaar in het teken van Leren Innoveren. Lezingen, tientallen posterpitches en workshops vormden samen een inspirerend programma.

Onze verpleegkundigen, arts-assistenten en andere zorgprofessionals, zoals paramedici, lieten zien wat het voor hen betekent om in een topklinisch opleidingsziekenhuis (STZ) wetenschappelijk onderzoek te doen. Ze vertelden enthousiast over hun  klinisch wetenschappelijk werk.

Posterprijs

Vijf van hen pitchten hun poster voor de posterprijs. Die ging uiteindelijk naar aios Interne Geneeskunde Anna Kaal.  Zij presenteerde haar onderzoek naar de diagnostische opbrengst van bacteriologische tests bij volwassen COVID-19-patiënten die op de spoedeisende hulp komen. In hetzelfde onderzoek keek ze ook naar voorspellers van een ernstig verloop van de ziekte.

Digitaal onderwijs

In workshops kraakten deelnemers hun brein over nieuwe digitale onderwijsvormen en thema’s uiteenlopend van design Thinking in de zorg tot een update in Crew Resource Management.

Zinnige zorg

Het promotieonderzoek van uroloog Saskia Weltings kreeg de Chanfleury van IJsselsteijnprijs. Haar onderzoek naar medicatiebeleid bij niersteenpijn liet zien dat de standaard pijnbehandeling geen  'Zinnige Zorg' is. De prijs is vernoemd naar de oud-directeur-geneesheer Chanfleury van IJsselsteijn (1819-1905) van het Gemeenteziekenhuis Den haag, een van de rechtsvoorgangers van het HagaZiekenhuis.

Prijs die onderzoek stimuleert

De afdeling Kindergeneeskunde won de Pierre Wijermansprijs. De prijs is vernoemd naar deze voormalige hematoloog van het HagaZiekenhuis. Deze prijs stimuleert afdelingen tot medisch wetenschappelijk onderzoek.

Data driven docter

Radiotherapeut-oncoloog Gabriëlle Speijer hield een pleidooi voor de Data driven doctor. “De voortdurende digitale ontwikkelingen zijn voor mij inmiddels een vaste maatschappelijke waarde. Net zo stevig als de waarde van de eed van Hippocrates voor mij als arts.”

Zij betoogt dat veel mensen nog niet weten hoe de technologie nu al ingrijpt in ons dagelijks leven. En dus ook in de zorg. “Dat betekent dat we als zorgprofessionals transparant moeten zijn over onze kennis en inzichten en hoe we die inzetten in onze behandelingen. En om dat te kunnen doen, moeten we onszelf digitaal willen ontwikkelen.”

Nieuwe zorg aanbieders

Keynote-spreker Lucien Engelen (ceo Transform.Health) denkt daar niet anders over. “We zien de zorgvraag verdubbelen, het tekort aan personeel groeien en het budget verminderen. Digitalisering van zorg is de oplossing.” Luciën verwacht dat door digitaliseren 30 tot 40 procent van de ziekenhuiszorg ‘uit huis geplaatst kan worden’. Naar de patiënt thuis, maar ook naar nieuwe aanbieders, bijvoorbeeld de drogist of supermarkt. Bij deze ontwikkeling is het wel belangrijk dat de zorgverleners in de lead blijven.