Primeur in de Benelux: HagaZiekenhuis behandelt hartritmestoornis met MRI-ablatie

05 juni 2020

Goed nieuws voor patiënten met hartritmestoornissen. In het HagaZiekenhuis zijn deze week de eerste twee patiënten met hartritmestoornissen succesvol behandeld in het MRI-ablatiecentrum. Een primeur voor de hartzorg in de Benelux. Daarnaast hadden de cardiologen ook een wereldprimeur. De MRI-scan volgt automatisch de bewegingen van de katheter. Met deze innovatieve behandeling kunnen cardiologen sneller en nauwkeuriger een ablatie uitvoeren. De MRI-behandeling bespaart bovendien kosten. Het is met onze technologiepartner Siemens Healthineers gebouwd.

In het MRI-ablatiecentrum kan de cardioloog nauwkeuriger werken dan met een traditionele ablatie. De MRI brengt het hartweefsel live en nauwkeurig in beeld. Cardioloog dr. Ivo van der Bilt, cardioloog-elektrofysioloog dr. Vincent van Driel en cardioloog-elektrofysioloog dr. Hemanth Ramanna voerden de eerste behandelingen samen uit. Van der Bilt: “In alle opzichten is dit voor patiënten met hartritmestoornissen en ook voor ziekenhuizen een grote stap voorwaarts. Met de traditionele beeldvormende systemen - met röntgenstraling - kunnen we niet vaststellen of uitschakeling van beoogde hartgebieden goed gelukt is. Dat komt omdat we het te behandelen hartweefsel niet in beeld kunnen brengen. De cardioloog kan daardoor tijdens de ingreep het hartweefsel niet zien.

Vincent van Driel vult aan: “Daarom moeten we bij dezelfde patiënt de ablatiebehandeling regelmatig herhalen. Dit is natuurlijk erg vervelend voor de patiënt. Dankzij de nieuwe MRI-procedure is de kans op herhaling aanzienlijk kleiner.”

Veilige kwaliteitszorg

Ivo van der Bilt benadrukt de veiligheid van het MRI-ablatiecentrum: “Omdat de MRI in een operatiekamer staat, is de veiligheid van de patiënt gewaarborgd. De behandeling van een hartritmestoornis is technisch mogelijk in een conventionele MRI, maar naar onze mening minder veilig.”

Behalve voor de hartpatiënt heeft deze nieuwe ablatietechnologie ook positieve gevolgen voor de bij de behandeling betrokken medewerkers. Vincent van Driel: “Juist omdat we gebruik maken van MRI-techniek, worden medewerkers niet blootgesteld aan röntgenstraling.”

Wereldprimeur

Ableren gebeurt via katheters die via de lies naar het hart worden gebracht.  Tijdens de operatie ziet de cardioloog via het beeld precies waar de katheter is. Ivo van der Bilt. “Onze MRI volgt de bewegingen van de katheter automatisch. Dat is een innovatie die wereldwijd nog niet eerder is toegepast. De traditionele MRI-scanner moet je zelf bijstellen als je de katheter verplaatst.”

Minder kosten

Directeur medische zaken dr. Karel Ronday is trots dat het HagaZiekenhuis met het MRI-ablatiecentrum een primeur in huis heeft gehaald. “Het is het eerste centrum in de Benelux. Wereldwijd zijn er nu een paar centra die goede resultaten bereiken. De MRI-techniek voor ablaties bespaart bovendien kosten omdat het aantal herhaalbehandelingen in vergelijking met de traditionele behandeling drastisch daalt. Samengevat: de kwaliteit van zorg stijgt en de zorgkosten gaan omlaag. Deze succesvolle innovatieve behandeling is dus goed nieuws voor iedereen in het gehele zorgproces.”

Win-win situatie

Sjaak van der Pouw, Director Business Innovation van Siemens Healthineers over de meerwaarde van de nieuwe behandeling: “Samen met de cardiologen van het HagaZiekenhuis hebben onze medisch technologen vandaag laten zien dat MRI niet alleen zijn meerwaarde heeft in de cardiologische diagnostiek, maar ook tijdens de ingreep. Wij hebben aangetoond dat wij niet alleen praten over innovatie maar dit door goede samenwerking ook in de praktijk brengen. Hierdoor kunnen betere behandelresultaten worden bereikt. Een win-win situatie voor iedereen, maar vooral voor de patiënt.”

MRI veilige katheters

Jeroen Vos, Clinical Account Manager Europa bij Imricor Medical Systems is tevreden met de eerste succesvolle procedures. Dit bedrijf levert de speciaal voor MRI geschikte ablatie-katheters. “Wij als Imricor zijn zeer verheugd met deze mijlpaal. Na de terugslag die COVID19 met zich meebracht, zijn wij trots om te zien dat iedereen hard is blijven werken om dit mogelijk te maken, de juiste maatregelen in acht nemend. Wij bedanken iedereen die dit project tot een succes heeft gemaakt en kijken uit naar verdere samenwerking in de toekomst.”

Ablatie tegen hartritmestoornissen

Een ablatiebehandeling is bedoeld voor patiënten die kampen met hartritmestoornissen. Bij een hartritmestoornis zorgen abnormale elektrische prikkels voor een snelle, soms onregelmatige en bonkende hartslag, met vaak bijkomende klachten als vermoeidheid, kortademigheid, conditieverlies, duizeligheid en soms zelfs wegrakingen. Bij een ablatie wordt het hartweefsel discreet beschadigd (kleine littekens) waardoor de ritmestoornis niet meer optreedt.

MRI-ablatie

Cardioloog dr. Ivo van der Bilt (r) en cardioloog-elektrofysioloog dr. Vincent van Driel en hun eerste patiënten Nico Arkesteijn (tweede van rechts) en Koos van Daalen de Jel (links) zijn allen tevreden over het resultaat van de eerste geslaagde MRI-ablaties.