Promotie Ali Reza Wahadat: ‘Het allermooiste dat Wilco me leerde, is dat ik altijd mijn hart moet volgen’

20 december 2022

Zo onder de indruk was cardioloog Wilco Tanis van het levensverhaal van arts-assistent Ali Reza Wahadat, dat hij 4 jaar geleden zonder twijfel werd aangenomen voor de promotieplek endocarditis. In oktober 2022 behaalde Ali zijn doctorsgraad met een proefschrift en maar liefst 12 wetenschappelijke publicaties op zijn naam. Als promotor sprak Wilco tijdens de promotieceremonie een ‘laudatio’ uit, beginnend en eindigend met: “Ali, wat ben ik trots op jou.”

Want Ali kwam letterlijk van ver. Als 9-jarige vluchtte hij met zijn familie uit Afghanistan, waar hij opgroeide in oorlog. Hij herinnert het zich nog goed. “Toen de Taliban kwamen was het voor ons niet meer houdbaar om daar te blijven. Mijn ouders namen de onmogelijke beslissing om weg te gaan.” Het gezin reisde naar Nederland, waar het uiteindelijk mocht blijven.

Tekst loopt door onder de foto

Cito-score

In het begin op de basisschool schreef en sprak hij geen woord Nederlands. Zijn leraar was daarom terughoudend toen Ali zei dat hij naar het hoogste niveau op de middelbare school wilde. Maar Ali hield voet bij stuk. “Uiteindelijk spraken we af dat we de Cito-score zouden afwachten. Die bleek hoog genoeg om naar het gymnasium te gaan.”

Ook op de middelbare school was geen uitdaging hem te groot. Ali deed mee aan verschillende schoolwedstrijden en -olympiades. “Op een dag hoorde ik over de numerus fixus en dat je ten minste een 8 gemiddeld moest staan om geneeskunde te mogen studeren. De studie leek me leuk, dus natuurlijk ging ik die uitdaging aan.” De rest is geschiedenis.

Verdieping

Ali verhuisde van het oosten van het land naar Rotterdam om geneeskunde te studeren aan het Erasmus MC. Daar begon zijn interesse in de cardiologie. Eenmaal aan de slag als arts-assistent Cardiologie in het Maasstad Ziekenhuis besloot hij op zoek te gaan naar meer verdieping. Die vond hij in promotieonderzoek over endocarditis, een samenwerking tussen het Erasmus MC en het HagaZiekenhuis.

“Bij endocarditis is sprake van een infectie van de binnenbekleding van het hart en de hartkleppen”, legt Ali uit. “We onderzochten hoe we het ziektebeeld beter en eerder kunnen diagnosticeren met hulp van nieuwe beeldvormende technieken zoals de PET CT-scan en CT-scan. Endocarditis is namelijk lastig in beeld te brengen, het presenteert zich op verschillende manieren.”

Warme band

Tijdens zijn onderzoek verdeelde Ali zijn tijd over het Erasmus MC en het HagaZiekenhuis, waar hij patiënten includeerde. “Het HagaZiekenhuis heeft wel wat weg van een academisch centrum. Binnen de vakgroep Cardiologie is de research goed opgezet, er was regelmatig onderwijs en er is een aparte ruimte voor onderzoekers.”

Met zijn promotor had Ali vanaf de start een warme band. “Wilco is heel toegankelijk en altijd bereid om iets te bespreken. Hij deelt zijn kennis met veel liefde. Naast begeleiding gaf hij me ook vaak een podium.” Zo mocht Ali vertellen over hun onderzoek tijdens onderwijsmomenten in het HagaZiekenhuis en een presentatie geven over endocarditis voor een groep ervaren cardiologen. “Maar het allermooiste dat Wilco me leerde, is dat ik altijd mijn hart moet volgen.”

Bescheiden

Dat Wilco trots is op de veerkracht en het doorzettingsvermogen van zijn inmiddels ex-promovendus moge duidelijk zijn. Hij plaatste onder andere een bericht op LinkedIn, waar duizenden positieve reacties op kwamen. Ali blijft er bescheiden onder. “Voor mijn gevoel heb ik niks bijzonders gedaan. Mijn ouders hebben alles in hun leven opgegeven voor onze veiligheid. Dan moet je gebruik maken van alle mogelijkheden die je krijgt”, vindt hij. “Zo heb ik mijn leven tot nu toe opgebouwd.”

Als hij mensen dan toch iets mag meegeven: “Sta eens in de zoveel tijd stil bij wat je hebt. De mogelijkheden en kansen, dat je veilig en gezond bent. Wees daar dankbaar voor, dan maken de kleine tegenslagen in je carrière en in je leven niet uit. Als ik iets heb geleerd, dan is dat het.”

Sinds kort woont Ali weer in het oosten van het land. Daar wil hij zijn carrière voortzetten. “Ik heb 10 jaar in Rotterdam gewoond, maar in het oosten begon mijn leven in Nederland. Mijn ouders wonen er nog steeds. Als oudste zoon voel ik me verantwoordelijk voor ze. Nu woon ik in de buurt, mochten ze me nodig hebben”, zegt hij. “Terug naar Rotterdam kan altijd, maar mijn ouders heb ik maar één keer.”