Reinier Haga Groep zet zorgplatform in voor uitwisseling patiëntgegevens

06 februari 2019

De ziekenhuizen van de Reinier Haga Groep nemen als eerste in Nederland het Zorgplatform in gebruik. Met dit platform wordt eenvoudige uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgverleners en patiënten mogelijk gemaakt. Via het Zorgplatform kunnen patiëntgegevens vanuit het elektronisch patiëntendossier (EPD) eenvoudig, veilig en gestructureerd worden uitgewisseld tussen zorginstellingen. Daarnaast biedt het systeem ook de mogelijkheid voor patiënten om gebruik te maken van eHealth-oplossingen, zoals een thuismeet-app om vanuit huis vitale waarden zoals bloeddruk, gewicht of hartritme te kunnen meten.

Reinier Haga Groep zet zorgplatform in voor uitwisseling patiëntgegevens

Dr. Jan Willem Borleffs, cardioloog in het HagaZiekenhuis, vertelt: "Afgelopen jaar hebben wij binnen het project CardioThuis gezien wat thuismeten en beeldbellen voor onze patiënten met hartfalen betekent. We kunnen de patiënt geruststellen op afstand, maar ook sneller ingrijpen als de situatie verslechtert. Patiënten voelen zich hierdoor veiliger en zij hoeven minder vaak naar het ziekenhuis voor polibezoek of opnames."

"Wij willen als Reinier Haga Groep de juiste zorg, op de juiste plaats, op het juiste moment bieden aan onze patiënten", vertelt manager ICT Marcel Slingerland van het Reinier de Graaf ziekenhuis. "In deze ambitie is het noodzakelijk om de zorg zoveel mogelijk rondom de patiënt te organiseren. Zo is de patiënt steeds meer de regisseur over zijn of haar eigen zorgproces. De inzet van een thuismeet-app past daar bij. Daarnaast is de beschikbaarheid van een patiëntendossier voor onze artsen en verpleegkundigen van groot belang. Patiëntgegevens komen al lang niet meer alleen uit ons eigen ziekenhuis, maar ook van andere zorgorganisaties en innovatieve apps die patiënten thuis gebruiken. Zorgplatform helpt ons nu koppelingen hiermee mogelijk te maken."

Uitwisseling via standaarden

Een veelgehoorde wens van artsen en verpleegkundigen is dat zij een totaalbeeld van de patiënt willen. Dit lukt vaak niet omdat deze informatie in te veel verschillende systemen is opgesloten. "Om dit op een eenvoudige en veilige manier mogelijk te maken, hebben we Zorgplatform ontwikkeld", vertelt Remko Nienhuis van ChipSoft. "Zorgplatform zorgt dat informatie op een standaard manier kan worden uitgewisseld met het elektronisch dossier in het ziekenhuis. Dat gebeurt met behulp van de door de overheid gedefinieerde Zorg Informatie Bouwstenen (ZIB's). Zo kan het EPD van een ziekenhuis koppelen met andere patiëntendossiers, maar ook met andere zorginnovaties."