Rijd mee met Cor!

19 april 2017

Behendig stuurt Cor van 't Klooster de elektrische shuttlebus over het terrein bij het HagaZiekenhuis locatie Leyweg. De shuttle is een klein busje, waarin hij maximaal 8 mensen tegelijk kan meenemen, van en naar de hoofdingang, over het parkeerterrein. Een mooi vrijwilligersbaantje voor deze oud-vrachtwagenchauffeur.

Vrijwilliger Cor van 't KloosterBij het ov-knooppunt wacht Cor een tijdje. Een man die wat moeizaam aan komt lopen vraagt of hij mee mag rijden. "Ik heb een hernia en loop niet makkelijk", vertelt hij. Nog voordat hij is uitgesproken staat Cor al naast de man om het portier te openen. "Stapt u maar in hoor!" Met een gangetje van zo'n 10 km per uur rijdt hij over het parkeerterrein naar de hoofdingang. Daar stuurt hij het karretje met schijnbare eenvoud precies tussen 2 paaltjes door. Bestemming bereikt. Hij helpt zijn passagier met uitstappen en gaat weer verder; een volgende klant dient zich vaak snel aan. "Dit werk is hartstikke leuk! Ik help graag mensen, ik vind het leuk om ze aan te spreken en ik houd van rijden."

Geveerd

"Ik rijd altijd heel rustig, maximaal 15 km per uur. De shuttle kan wel harder hoor, tot zo'n 30 km per uur, maar als ik dat doe zit iedereen te stuiteren op z'n stoel. De bestrating van het parkeerterrein is nogal oneffen en bovendien is deze leenshuttle niet geveerd. De echte HagaZiekenhuis-shuttle, die we binnenkort krijgen, is wel geveerd. Dat is een variant die ook verwarming heeft, voor de koude dagen. De huidige shuttle heeft het HagaZiekenhuis in bruikleen van de fabrikant. Dat is natuurlijk heel mooi. We konden de pendeldienst al aanbieden voordat de shuttle, een project van HagaVrienden, gefinancierd was. Zo konden we 'm goed testen en promoten natuurlijk."

Goed ter been

Het is best druk voor de hoofdingang en richting parkeerterrein en ov-knooppunt. Veel voetgangers, van wie de meesten goed ter been zijn. Maar er zijn ook mensen in een rolstoel, mensen met een rollator, mensen op krukken, mensen met een kind op de arm en zwangere vrouwen. Dat zijn de mensen die Cor aanspreekt. "Wilt u misschien meerijden? Ik breng u zo naar de bushalte hoor, of naar uw autootje!" Van alle mensen die hij aanspreekt, stapt zo'n 80% in. De rest loopt liever. "Loop maar hoor, goed voor de gezondheid", zegt Cor dan vrolijk met zijn onmiskenbaar Haagse accent.

Aanwinst

Cor is een heuse aanwinst voor het HagaZiekenhuis. Hij is jarenlang vrachtwagenchauffeur internationale transporten geweest - vandaar dat behendige rijden - en zit vol ideeën over onder meer veiligheid en hygiëne. Hij is ook heel handig; hij repareerde al een deur en een ruitenwisser van de shuttle en hij werkt alle nieuwe chauffeurs in. Hij heeft zelfs een nieuwe vrijwilliger aangebracht: zijn eigen vrouw! Geïnspireerd door de enthousiaste verhalen van Cor werkt zij nu met veel plezier op de poliklinieken als gastvrouw koffie/thee.

Al sinds afgelopen november rijdt Cor op de buitenshuttle, in een poule van zo'n 10 shuttlechauffeurs - en we kunnen er nog een paar gebruiken. "Ik zag een oproepje op Facebook. Dat leek me nou een leuk vrijwilligersbaantje. En dat is het ook. De pendeldienst op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarvan rijd ik elke week 2 diensten van 3 uur. Ik neem in elke dienst gemiddeld zo'n 30 mensen mee. En ze zijn er blij mee hoor. Ze willen soms zelfs een bijdrage doen. Dan geef ik ze de flyer van HagaVrienden mee."

De buitenshuttle is er gekomen dankzij gulle giften van donateurs en sponsors. Alweer een mooi project van HagaVrienden. De nieuwe shuttle wordt op dinsdag 25 april officieel in gebruik genomen.

Ook shuttlechauffeur worden?

Het vrijwilligersteam voor de buitenshuttle is nog niet compleet. Is shuttlechauffeur worden misschien iets voor u? Bent u sociaal, zorgzaam, representatief, flexibel en vindt u het leuk om te rijden? Meldt u zich dan aan door een e-mail te sturen naar vrijwilligerscoördinator Deborah Op 't Eijnde: d.opteijnde@hagaziekenhuis.nl.
Meer over de vacature leest u op de website 'Werken bij Haga'. Daar leest u ook over ons andere vrijwilligerswerk. Kom erbij, u bent van harte welkom!