Snelle laserbehandeling in plaats van operatie bij ontstoken keelamandelen

07 juli 2022

Regelmatig keelpijn, moeilijk slikken of koorts. Het zijn enkele symptomen van ontstoken keelamandelen. Elk jaar ziet het HagaZiekenhuis zo’n 1200 patiënten met klachten aan hun amandelen. Ongeveer 150 van hen krijgen een operatie om ze weg te halen. Dankzij wetenschappelijk onderzoek is er nu een goed alternatief voor de klassieke operatie: de laserbehandeling. Deze behandeling is korter dan een operatie en gebeurt met een plaatselijke verdoving, in plaats van een narcose. Patiënten herstellen sneller en hebben minder medicijnen nodig. KNO-arts Henk Blom vertelt ons meer.

Werkt de laserbehandeling net zo goed als een operatie?

Henk: “Laseren werkt ongeveer net zo goed als de klassieke operatie. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek door het HagaZiekenhuis en 4 andere ziekenhuizen.”

Hoe was het onderzoek opgezet?

“We volgden 2 groepen volwassen patiënten met chronische amandelproblemen. Een groep kreeg een klassieke operatie in hun eigen ziekenhuis. De andere groep kreeg een laserbehandeling in het HagaZiekenhuis.”

Hoe lang duurt de laserbehandeling?

“Gelaserde patiënten in het onderzoek konden na 4 dagen weer beginnen met normale activiteiten, zoals werken. Twee weken na de ingreep was 77 procent van deze patiënten hersteld. Patiënten die een operatie kregen, konden pas na 12,5 dag weer beginnen met normale activiteiten. En na 2 weken was maar 57 procent hersteld.”

Waren de amandelklachten van patiënten weg na het laseren?

“De helft van de gelaserde patiënten was na de ingreep volledig klachtenvrij. Dertig procent had lichte restklachten waarvoor geen extra behandeling nodig was. Slechts een klein deel had een extra laserbehandeling en/of in enkele gevallen alsnog een klassieke operatie nodig.”

Is de laserbehandeling voor iedereen geschikt?

“Nee, klassiek opereren blijft de beste methode voor bijvoorbeeld patiënten die hun mond niet lang open kunnen houden, te grote amandelen hebben of bloedverdunners gebruiken.”

Is de laserbehandeling al beschikbaar buiten het onderzoek?

“Hier werken we nog aan. De laserbehandeling wordt nog niet vergoed door de zorgverzekering. Ons ziekenhuis praat daarover met zorgverzekeraars en beroepsverenigingen. De laserbehandeling is prettiger voor patiënten én veel goedkoper dan een operatie. Daarmee zal het ook bijdragen aan betaalbare zorg.”

Bekijk ook de video: