Subsidie voor onderzoek naar ziekte van Ménière

20 november 2018

Radioloog Bas Hammer van het HagaZiekenhuis heeft donderdag 15 november een subsidie van 80 duizend euro uitgereikt gekregen van de Nederlandse Vereniging voor Radiologie. Hammer en KNO-arts Henk Blom gebruiken een MRI-methode om de ziekte van Ménière op te sporen in het binnenoor. De subsidie wordt gebruikt om deze methode te verfijnen en breder inzetbaar te maken.

Bas Hammer is de koning te rijk. "Dit is een prestigieuze subsidie, en geeft een boost aan onze onderzoekslijn. Het is ook een erkenning voor het werk wat we al verzet hebben. Voor patiënten is het goed nieuws, omdat de ziekte van Ménière erg invaliderend kan zijn. Met de subsidie gaan we wetenschappelijk onderzoek doen met onze, en nieuwe MRI-methoden om de diagnostiek naar de ziekte van Ménière verder te verbeteren. Onze arts-assistent in opleiding Lisa de Pont krijgt door de subsidie de mogelijkheid dit in een promotietraject uit te voeren. De bedoeling is dat het uitmondt in een proefschrift."

Zwelling in het binnenoor

Radioloog Bas Hammer en KNO-arts Henk Blom gebruiken de geavanceerde MRI-methode om de ziekte van Ménière in het binnenoor op te sporen nu sinds anderhalf jaar. Bas: "Onze MRI-methode is nog vrij uniek voor Nederland. Als er sprake is van Ménière, is nu dankzij deze verfijnde MRI-techniek als afwijking een zwelling in het binnenoor te zien. Hoe meer patiënten je ziet, hoe beter je het beeld gaat herkennen en je er een diagnose aan kunt geven, al blijven er nog vragen onbeantwoord. Het aantal Ménièrepatiënten hebben wij sinds de bekendmaking van onze techniek flink zien groeien, zelfs van andere ziekenhuizen."

Samenwerkingspartners

Bas hoopt met het onderzoek nog meer kennis te vergaren over de aandoening en de techniek. "We verwachten hiermee de analysemethode verder te verbeteren. Dan kunnen we deze ook breder inzetbaar maken, bijvoorbeeld voor patiënten met duizeligheidsklachten die een andere oorzaak hebben. We hopen zo beter patiënten te kunnen diagnosticeren, en in een vroeger stadium de juiste behandeling te kunnen aanbieden. We gaan hiervoor samenwerken met diverse partners. Allereerst natuurlijk met onze eigen KNO, maar ook met het LUMC, de ZiekenhuisGroep Twente en technologische partners waaronder de Technische Universiteit Twente. Dit gebeurt vanuit en onder leiding van ons."

Topklinisch expertisecentrum

De ambities van radiologie en KNO zijn groot. "We hopen dat onze manier van werken tot een standaardmethode kan leiden. We gaan collega's opleiden zodat ze de beelden herkennen, op waarde kunnen schatten en er betekenis aan kunnen geven. We willen ons landelijk expertisecentrum voor patiënten met de ziekte van Ménière verder blijven ontwikkelen, om zo patiënten de beste diagnostiek en behandeling te kunnen aanbieden."