Terugblik symposium voor patiënten: ‘Hoe werkt de zorg voor u?’

09 november 2022

Wat vinden patiënten echt belangrijk in onze zorg? Hoe kunnen we onze communicatie met patiënten verbeteren? En wat vinden ze van alle digitalisering? Tijdens een interactieve avond op maandag 7 november 2022 lieten zo’n 80 patiënten letterlijk hun stem horen.

Levendige gesprekken

De avond was een initiatief van de Cliëntenraad (CR) van het HagaZiekenhuis. Na een welkom door ziekenhuisdirectie, CR en avondvoorzitter en huisarts Pieter Kersemakers vertelden 3 Hagamedewerkers meer over ‘samen beslissen’, ‘digitalisering in de zorg’ en ‘communicatie rond de afspraak’.

Daarna voerden de aanwezige patiënten in kleine groepjes levendige gesprekken over deze onderwerpen. Tussendoor konden ze ook zorginnovaties zien en ervaren. De HoloLens bijvoorbeeld, die hologrammen in de echte wereld projecteert. Ideaal om zorghandelingen te oefenen, maar ook om patiënten te helpen om na een operatie sneller te revalideren.

Waardevolle informatie om onze zorg te verbeteren

Ed Schook, voorzitter van de CR, vatte de avond mooi samen: “We waarderen het ontzettend dat patiënten de moeite hebben genomen om met ons mee te denken. Hun gedachten, ervaringen en mening doen ertoe. En we hebben ze gehoord. Met deze schat aan waardevolle informatie gaan de Cliëntenraad en het HagaZiekenhuis aan de slag om onze zorg verder te verbeteren.”

De reacties van de aanwezigen op deze thema-avond waren positief en enthousiast. Deze leuke en voor het HagaZiekenhuis en de CR ook leerzame avond is zeker voor herhaling vatbaar.

Gezocht: betrokken patiënten voor Patiëntpanel en Cliëntenraad

De Cliëntenraad houdt het niet bij alleen een evenement. Zo is ook het HagaZiekenhuis Patiëntpanel gestart. Dit panel bestaat uit patiënten. Met korte vragenlijsten vragen we ze regelmatig om hun mening over uiteenlopende onderwerpen in onze zorg. Wil je meer weten of je ook aanmelden? Ga dan naar hagaziekenhuis.nl/panel.

Daarnaast is de Cliëntenraad op zoek naar nieuwe leden. De CR komt op voor de belangen van patiënten van het HagaZiekenhuis, van hun familieleden en van bezoekers. De CR adviseert de directie wat het beste is voor de patiënt. Iets voor jou? Meer informatie vind je op hagaziekenhuis.nl/clientenraad.