Thuis werken aan je herstel met tele-hartrevalidatie

27 augustus 2018

Revalideren en steeds naar het HagaZiekenhuis moeten komen voor controle of bijsturing van het beweegadvies? Voor een aantal patiënten die revalideren na een hartinfarct is dat verleden tijd. Het Haga Hartcentrum doet een proef met hartrevalidatie op afstand. Deelnemer Kees Frugte is enthousiast over het tele-hartrevalidatieprogramma: “Ik bepaal zelf waar en wanneer ik train. Zo houd ik de regie.”

Kees Frugte bekijkt, samen met bewegingsagoog Christiaan van Meerveld en cardioloog Samer Somi, naar de resultaten van zijn hartrevalidatie. "Met het tele-hartrevalidatieprogramma van HC@Home kan een patiënt op ieder gewenst moment zelfstandig werken aan het herstel na een hartinfarct", zegt Christiaan van Meerveld, bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut. Samen met cardioloog Samer Somi introduceerde hij de proef in het Haga Hartcentrum. Samer: "Patiënten die de inspanningstest goed doorstaan, krijgen een smartphone met de app van HC@Home en een hartslagmeter die de sportactiviteiten en de hartslag registreert. Wij kunnen via ons Zorgplatform de gegevens bekijken en beoordelen. Zo zien we snel of iemand zijn beweegadvies haalt, of dat hij te veel of te weinig sport. Een patiënt hoeft dus niet meer zo vaak naar het ziekenhuis te komen. Ook niet voor advies of coaching. Dat geven we via een beveiligde mail of telefonisch."

Meer zelfvertrouwen

Dat het programma de patiënt veel vrijheid geeft, beaamt ook Kees Frugte. Na een hartinfarct focust hij zich nu op de revalidatie. Niet alleen zijn conditie, ook zijn vertrouwen is flink gegroeid: "Na mijn hartinfarct was de angst groot. Dankzij de goede begeleiding en het beweegprogramma heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Een groot voordeel van de tele-hartrevalidatie is dat ik zelf bepaal waar en wanneer ik train. Zo houd ik zelf de regie. Het programma is duidelijk en het motiveert mij enorm meer te bewegen en mijn conditie goed te houden."

Veelbelovende resultaten

De afdelingen Fysiotherapie en Cardiologie van het Haga Hartcentrum zien toekomst in het programma: "Kees is een van de eerste patiënten die meedoet. Zijn conditie is behoorlijk verbeterd. Dat is niet alleen voor hem, maar ook voor ons heel mooi om te zien. Al met al zijn de eerste resultaten veelbelovend. Ook patiënten van andere ziekenhuizen informeren naar de mogelijkheden. We willen er zeker mee doorgaan."