Vermoeide bloedcellen mogelijke oorzaak infecties bij kinderen met Down

09 februari 2023

Kinderen met het syndroom van Down zijn vaker ziek dan leeftijdsgenootjes. Ze hebben meer kans op luchtweginfecties, worden vaker opgenomen en gebruiken meer antibiotica. Arts-onderzoeker Daphne Peeters deed in het Juliana Kinderziekenhuis onderzoek naar een verklaring hiervoor. En ze vond die: de witte bloedcellen van kinderen met Down zijn veel eerder ‘vermoeid’ dan gezonde kinderen. Deze uitkomst geeft hoop voor de toekomst.

Dat het afweersysteem bij kinderen met Down anders werkt, was al bekend. “Maar waardoor het systeem afwijkt, wisten we eigenlijk niet”, zegt Daphne Peeters. De arts-onderzoeker besloot onderzoek te doen naar het vraagstuk. Ze werd daarbij begeleid door professor en kinderarts Gertjan Driessen (Maastricht UMC) en immunoloog Mirjam van der Burg (LUMC).

Eerder uitgeput

Geholpen door veel enthousiaste collega’s, onderzocht Daphne twee jaar lang het afweersysteem van kinderen met Down. Ze vergeleek bloed met dat van gezonde kinderen. De resultaten spreken voor zich. “Iedereen heeft T-cellen. Dat zijn witte bloedcellen die een belangrijke rol spelen in het afweersysteem. Uit mijn onderzoek blijkt dat deze cellen bij kinderen met Down sneller vermoeid zijn dan de cellen bij gezonde leeftijdsgenootjes”, vertelt Daphne. “Dat komt door een overactief mechanisme dat de bloedcellen ‘aan zet’. De cellen zijn daardoor eerder uitgeput. Ze kunnen virussen en bacteriën dan minder goed afremmen.”

(tekst loopt door onder foto)

Arts-onderzoeker Daphne Peeters in gesprek met jonge patiënt Maud

Het onderzoek maakt duidelijk wat het afweersysteem van kinderen met het Downsyndroom anders maakt. “Dat is een belangrijke vaststelling”, zegt Daphne. Ze ziet haar onderzoek als startpunt voor vervolgonderzoek. “Het is goed dat we weten welke afwijkingen er zijn. Nu is het zaak te achterhalen in hoeverre het afwijkende afweersysteem ervoor zorgt dat kinderen met het Downsyndroom vaker infecties oplopen. Pas dan kunnen we op zoek naar behandelopties.”

Medicatie?

Het voorkomen van infecties gaat dus niet van de een op de andere dag. Toch is Daphne hoopvol. “We zijn het onderzoek gestart omdat we veel overeenkomsten zagen tussen het Downsyndroom en APDS, een zeldzame aandoening die het immuunsysteem aantast. De verwachtingen die we vooraf hadden, zijn voor een groot deel uitgekomen. Het goede nieuws is dat APDS te behandelen is. Dat is geen garantie dat we het afweersysteem van kinderen met Down in de toekomst ook kunnen beïnvloeden met medicatie. Maar het biedt wel perspectief.”

Daphne benadrukt het belang van het onderzoek. “Longontsteking is een belangrijk probleem bij kinderen met het syndroom van Down. Hoe mooi zou het zijn als we infecties in de toekomst beter kunnen tegengaan?”

In het Juliana Kinderziekenhuis doen we er alles aan om de zorg voor kinderen steeds beter te maken. Binnen de muren van het ziekenhuis, maar ook daarbuiten. Daarom investeren we in wetenschappelijk onderzoek. Lees meer op www.julianakinderziekenhuis.nl/wetenschap