Vernuftig magneetzaadje geeft locatie van kleine mammatumoren aan

07 april 2021

Patiënten met kleine, niet voelbare borsttumoren krijgen bij voorkeur een borstsparende operatie. Dan is het nodig om nauwkeurig te weten waar de tumor precies zit. De chirurg vraagt daarom aan de radioloog om de tumorplek te markeren met een metalen lokalisatiedraadje. Dat gebeurt op de dag van de operatie onder röntgen- of echogeleide beeldvorming. Zo weet de chirurg precies waar de tumor zich bevindt als hij/zij gaat opereren. Omdat zo’n draadje uit de borst steekt, kan dat door de patiënt als onprettig worden ervaren. In het HagaZiekenhuis is dat nu verleden tijd.

Mede dankzij de genereuze sponsoring van Team Westland, die geld geeft aan onderzoeken en apparatuur voor kankerbehandelingen, kon het HagaZiekenhuis de apparatuur aanschaffen.

Het magneetzaadje, niet groter dan een rijstkorrel, wordt op de plek van de tumor gebracht met een inbrengnaald. Met behulp van het navigatieapparaat, de Sirius Pintuition, is het magneetzaadje en daarmee de plaats van de tumor hiermee tijdens de operatie zeer nauwkeurig te vinden.

Tijdens de operatie zoekt de chirurg het zaadje op met een probe, een ronde staaf waarin sensoren zitten. Vergelijkbaar met een parkeersensor gaat het systeem piepen zodra het magneetzaadje is opgespoord. Doordat met deze nieuwe techniek de kortste weg naar de afwijking gekozen kan worden en ook minder weefsel weggehaald hoeft te worden kan een beter cosmetisch resultaat verkregen worden.

Alleen maar voordelen

Chirurg-oncoloog Ilse Jannink is blij met de nieuwe ontwikkeling die alleen maar voordelen kent. “Sommige borsttumoren zijn zo klein dat je ze bij onderzoek niet kunt voelen. De lokalisatiedraad om de tumorplek aan te geven steekt na inbrengen uit de borst en ziet er gek uit. Bovendien moet de patiënt voorzichtig zijn dat de draad niet verplaatst in de borst bij bewegen. Met de nieuwe procedure, het magneetzaadje, zijn deze problemen verdwenen. De patiënt voelt niet dat het in de borst zit.”

Ook radioloog Floortje Klerx ziet alleen maar voordelen. “Het inbrengen van het metalen lokalisatiedraadje moest altijd op de dag van de operatie worden gepland. Het magneetzaadje kunnen we al tot een half jaar voor de operatie plaatsen. Een stuk efficiënter omdat de planning bij de radioloog en het inplannen van patiënten op de operatiekamer niet meer gelijktijdig hoeft en daardoor flexibeler kan verlopen.”

Een bijkomend voordeel van het magneetzaadje is dat er geen radioactieve straling aan te pas komt. In veel ziekenhuizen wordt nog veelvuldig gebruikgemaakt van een radioactief jodiumzaadje. Vanwege de stralingsactiviteit vergt dat een strenge veiligheidsprocedure. Bij het magneetzaadje is dat niet van toepassing.

Het magneetzaadje wordt nauwkeurig op de plek van de kleine tumor geplaatst (Bron: Sirius Medical)