VGZ zeer positief over innovatieve behandelmethode HagaZiekenhuis

28 maart 2019

Een door het HagaZiekenhuis bedachte behandelmethode bij ‘kritieke ischemie’ (zuurstoftekort) in de benen is een groot succes. Zorgverzekeraar VGZ en Haga deden samen ook onderzoek naar de kosteneffectiviteit van de methode. Conclusie: de behandeling is kosteneffectief en wordt door VGZ beoordeeld als een ‘Good Practice’.

"Bij kritische ischemie zijn de bloedvaten in de benen vernauwd", legt interventieradioloog Hans van Overhagen uit. "Door de vernauwing stroomt het bloed niet goed door de benen. Hierdoor ontstaat een zuurstoftekort. Dit kan zo erg zijn, dat een been moet worden afgezet. Om dat te voorkomen moet er snel en goed worden ingegrepen."

Nieuwe methode beter voor de patiënt

De interventieradiologen en vaatchirurgen in het HagaZiekenhuis passen sinds een paar jaar de nieuwe methode toe. De dotterbehandeling maakt indien mogelijk, plaats voor de stentmethode. Bij deze behandeling wordt een 'stent' (een soort veer) geplaatst in het vernauwde bloedvat. De stent is omhuld met het medicijn Paclitaxel. "Dit medicijn komt langzaam vrij en zorgt ervoor dat het bloedvat langer openblijft", zegt Van Overhagen. "Bovendien voorkomt het medicijn littekenvorming. De patiënt heeft daardoor veel minder pijn en meer kans op een goed herstel.

De resultaten zijn beter dan bij een dotterbehandeling. Uit onderzoek blijkt dat slagaders vaker open bleven door de behandeling. Ook het aantal beenamputaties is bijna de helft minder."

Good Practice

Nils van Herpen, innovatiemanager bij zorgverzekeraar VGZ: "Wij vinden de procedure van het HagaZiekenhuis erg aansprekend en een mooi voorbeeld van zinnige en innovatieve zorg!"