Wanda wil lotgenoten inspireren met boek

03 april 2018

Op Valentijnsdag 2014 kreeg Wanda Verhoeff de diagnose borstkanker. Vanwege de agressieve vorm werd haar rechterborst 2 weken later in ons ziekenhuis geamputeerd. Tijdens haar ziekte- en herstelproces schreef Wanda e-mails en blogs om haar familie en vrienden op de hoogte te houden. Deze persoonlijke verhalen, samen met veel informatie over borstkanker en positieve ervaringsverhalen van andere vrouwen, vormen het zelfhulpboek 'Borstkanker… en nu?!' Met haar oncologisch chirurg Ilse Jannink blikt Wanda terug op de afgelopen 4 jaar.

"Na de diagnose wilde ik zo snel mogelijk van de kanker af", vertelt Wanda. "Ik maakte een afspraak met de chirurg die als eerste tijd had. Door mijn praktische instelling benaderde ik het vooral als een project; mijn borst eraf en weer verder met mijn leven. Het enige wat ik aan dokter Jannink en haar team vroeg, was om liefdevol met mijn lichaam om te gaan, omdat ik dat zelf ook doe. De medewerkers van het HagaZiekenhuis waren zorgzaam en persoonlijk. Ook de mammacareverpleegkundige, die na de operatie het verband verwijderde. Dat was een emotionele confrontatie. Ik was ook al zolang stoer geweest …"

Een dag later mocht Wanda naar huis. Een tweede operatie was nodig om uitzaaiingen in de lymfeklieren te verwijderen en daarop volgden chemo- en hormoontherapie.

Lange weg naar herstel

"Borstkanker heeft een enorme impact op het leven", vertelt Ilse Jannink. "Het kan een lange en zware weg naar herstel zijn. Als behandelend arts zeg ik meestal 3 dingen: ik heb slecht nieuws, het is goed te behandelen en dit gaan we zo snel mogelijk doen. Ik hoop met deze 3 begrippen op een eenvoudige manier het traject te beschrijven dat gaat plaatsvinden. Jaarlijks behandelen we in het HagaZiekenhuis ruim 200 mannen en vrouwen met borstkanker. Soms zijn er nare verhalen, maar je kunt er, zoals Wanda, ook sterker uitkomen."

Anderen inspireren

"Ik ben positief ingesteld", zegt Wanda. "Dan moet je niet op internet kijken, want daar krijg je de indruk dat alle jonge vrouwen met borstkanker doodgaan. Ik wil een tegengeluid laten horen en anderen inspireren. Geduld, kracht en vertrouwen geven door te delen wat mij heeft geholpen. Naast mijn verhaal en dat van zes andere vrouwen, beschrijf ik zeven thema's waaraan ik me kon optrekken: positiviteit, ontspanning, inspanning, geestelijke verdieping, voeding, sociale steun en werk. Zaken waarover je zelf de regie hebt in een tijd dat je de controle kwijt bent. Zaken die mij heelden."
Ilse: "Het is fantastisch dat je de moeite hebt genomen om dit te schrijven en jouw verhaal met anderen wilt delen. Het leest als een trein en zal lotgenoten zeker tot steun zijn."

Kijk voor meer informatie over Wanda en haar werk op www.borstkankercoach.nl