Zelfrijdende minibus tussen OV-halte Leyenburg en HagaZiekenhuis

28 mei 2019

Acht passagiers en één Haga-steward. Zoveel mensen passen er in de HagaShuttle. De zelfrijdende minibus vervoert patiënten en bezoekers tussen OV-halte Leyenburg en de hoofdingang van het HagaZiekenhuis. Robert van Asten, wethouder Mobiliteit en bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), gaf maandag 27 mei het startsein van de HagaShuttle. Den Haag is een van de eerste grote steden met zo’n zelfrijdende minibus.

"De shuttle vervoert patiënten en bezoekers zonder chauffeur van de OV-halte naar ons ziekenhuis en weer terug", zegt directievoorzitter Carla van de Wiel. "Dat past perfect bij onze kernwaarden zorgzaamheid, innovatie en samenwerking. We zorgen met de elektrische HagaShuttle voor onze patiënt en bezoeker, maar houden ook rekening met het milieu." Het HagaZiekenhuis is het eerste ziekenhuis met een zelfrijdende minibus. Van de Wiel is daar trots op: "Vooruitgang boek je alleen als je het lef hebt om iets te proberen. Ook al weet je vooraf niet of het gaat zoals je graag zou willen."

De HagaShuttle is een initiatief van HTM, Haagse Shuttle BV, MRDH en het HagaZiekenhuis. "Een goed idee komt nooit vanzelf. Ik wil een compliment maken naar onze samenwerkingspartners. Je hebt elkaar nodig om iets tot een succes te maken", aldus Van de Wiel.

Testfase

De komende maanden rijdt de HagaShuttle een paar uur per dag. De bus wordt dan uitvoerig getest. Tijdens de testritjes mogen passagiers meerijden. Naar verwachting rijdt de HagaShuttle vanaf de zomer regelmatig. Ook bezoekers en patiënten in een rolstoel kunnen meerijden.

Lees meer over de HagaShuttle op www.overhtm.nl

Bekijk de video van DenHaagTV: