Endoscopenreiniging is precisiewerk

01 november 2018

In het HagaZiekenhuis worden iedere dag zo’n 70 tot 80 kijkonderzoeken uitgevoerd. De artsen gebruiken hiervoor een flexibele endoscoop, een dunne slang waaraan een minicamera is bevestigd. De scopen worden na gebruik gereinigd door medewerkers van de afdeling Centrale Endoscopen Reiniging en Desinfectie (CERD). Een precisieklus volgens een vast protocol en met een handig track & trace systeem.

Endoscopenreiniging

Arno Chardonnens werkt al meer dan 5 jaar op de CERD. Samen met zijn directe collega's waakt hij ervoor dat het schoonmaken van de endoscopen nauwkeurig gebeurt. "De strenge schoonmaakprocedure voorkomt besmetting van de ene op de andere patiënt. De gebruikte endoscopen worden eerst met de hand gereinigd en doorgespoeld. Daarna gaan ze in een van de zeven speciale wasmachines met desinfectans. Vervolgens worden ze in een systeemkast gedroogd. Dit proces duurt zo'n anderhalf uur."

Track & Trace

De CERD maakt gebruik van een track & trace systeem. Dankzij dit systeem is de kwaliteit van de endoscoop gegarandeerd. "Via een barcode registreert de computer bij welke patiënt en door wie een endoscoop is gebruikt. Deze gegevens worden minimaal een jaar bewaard in de computer. En als de endoscoop al een maand in de droogkast ligt krijgen we een melding dat deze opnieuw moet worden gereinigd. Dat gaat dan om een scoop die niet zo vaak wordt gebruikt, zoals de 220 centimeter lange endoscoop voor dunne darm onderzoek", vertelt Arno. "Na 7 jaar of na 1.500 keer gebruik is een scoop afgeschreven en moet deze vervangen worden. Dit wordt allemaal in de computer bijgehouden. We zijn er trots op dat we op onze nieuwe afdeling nog nooit een positieve kweek hebben gehad na reiniging. Wat dat betreft denk ik dat
wij voor andere ziekenhuizen een voorbeeld zijn."

Grootgebruiker

De endoscopen worden gebruikt op de OK, bij de MDL, Longziekten, Urologie, KNO en in het Juliana Kinderziekenhuis. Grootgebruikers zijn de MDL-artsen met zo'n 30 a 40 scopen per dag. Op piekdagen zijn dit er zelfs wel 60. Dat is ook niet zo vreemd. Bijna alle behandelingen en onderzoeken van de maag, darm en lever gebeuren met behulp van een endoscoop.

Een endoscoop bestaat uit dunne, buigzame glasvezels. Hiermee wordt licht verspreid dat het binnenste van het orgaan goed zichtbaar maakt. De arts kan met behulp van de scooplens goed naar binnen kijken. Hij/zij kan direct een biopt afnemen voor onderzoek of poliepen weghalen.