HagaZiekenhuis rondt onderzoek datalek af

23 september 2019

Begin september werd in een winkelwagentje een dienstoverdracht van het HagaZiekenhuis met patiëntgegevens gevonden. De vinder bracht de formulieren naar de politie maar informeerde ook Omroep West. Inmiddels is het onderzoek naar dit datalek afgerond. Uit het onderzoek is gebleken dat een van de medewerkers van Haga bij dit datalek betrokken is geweest. Het dienstverband van de desbetreffende medewerker is beëindigd.

Einde dienstverband

Directievoorzitter Carla van de Wiel motiveert dit besluit als volgt: "Patiënten moeten ervan op aan kunnen dat zorgprofessionals zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens van onze patiënten". Daar besteden we veel aandacht aan. Het datalek, het onderzoek en de context hebben ertoe geleid dat de arbeidsovereenkomst is beëindigd.

Patiënten geïnformeerd

Betrokken patiënten worden geïnformeerd over de afronding van het onderzoek.

Verzoek aan vinder en Omroep West om foto's te vernietigen

De vinder maakte een foto van de overdracht en deelde deze met Omroep West. Het HagaZiekenhuis heeft zowel de vinder als Omroep West verzocht de foto te vernietigen