Eelco Dykstra (61) speelt weer cello dankzij ingreep in Hand & Polscentrum

15 mei 2018

Jarenlang werkte Eelco Dykstra (61) als traumachirurg. Tegenwoordig bezoekt hij het ziekenhuis alleen nog als patiënt. Dankzij een ingreep in het Hand & Polscentrum kan hij na 7 jaar zijn geliefde cello weer bespelen. "Ik ben blij dat ik mijn uitlaatklep terug heb."

Al op jonge leeftijd leert Eelco cello spelen. Hij heeft zoveel talent, dat zijn omgeving er van overtuigd is dat hij het conservatorium gaat doen. Dat loopt anders: Eelco besluit medicijnen te gaan studeren.

Toch blijft de cello een belangrijke rol spelen in zijn leven. Het instrument biedt ontspanning tijdens zijn stressvolle baan als traumachirurg, maar ook in zijn latere carrière als hoogleraar crisismanagement in Washington DC. In die tijd speelt Eelco zelfs cello in de St. John's Lutheran Church.

Minder kracht

De schrik is groot als Eelco 9 jaar geleden zijn pink en ringvinger niet goed meer kan strekken en steeds minder kracht krijgt in zijn handen. Het belemmert hem bij het bespelen van zijn cello. Artsen denken eerst aan ALS, maar onderzoek wijst uit dat Eelco lijdt aan een andere zenuwziekte: multifocale motorische neuropathie (MMN). De ziekte zorgt ervoor dat de spieren in met name de handen steeds zwakker worden.

Neuroloog Paul Wirtz behandelt Eelco sinds zijn terugkeer naar Nederland. Eén keer in de 2 weken ondergaat hij in het HagaZiekenhuis een behandeling die de ziekteverschijnselen vertraagd. De ziekte is helaas niet te genezen. Toch zul je Eelco nooit horen klagen. "Als je hoort dat je mogelijk ALS hebt, ben je dankbaar als dat je bespaard blijft. Bovendien ben ik bij deze arts in bijzonder goede handen", zegt hij.

"Dansen met zijn handen"

De ziekte maakt het Eelco steeds lastiger om de cello te bespelen. Dit wordt nog erger wanneer er ook Dupuytren ("Koetiershanden") bij hem wordt geconstateerd. Door een vergroeiing van het bindweefsel zijn Eelco's vingers krom gaan staan. Gelukkig kan er iets aan worden gedaan. In het Hand & Polscentrum verwijdert plastisch chirurg Richard Koch het bindweefsel onder de huid en langs pezen, zenuwen en slagadertjes. Met een geweldig resultaat: na de ingreep zit er weer muziek in voor Eelco! "Je hebt goede chirurgen en je hebt chirurgen die kunnen dansen met hun handen. Richard Koch behoort duidelijk tot die laatste categorie", prijst hij de arts. Voor de ingreep is veel kennis van anatomie nodig. "Door de bindweefselstrengen heb je weinig zicht op zenuwen en bloedvaatjes. Als je deze per ongeluk beschadigt, zijn de gevolgen groot. Denk aan een gevoelloze vinger of pijn bij kou. Veel ervaring met soortgelijke operaties is dus erg belangrijk.", zegt Richard.

Een enorme kick

De plastisch chirurg speelt zelf al jaren piano. Tijdens de ingreep hebben de 2 muziekfanaten een leuk gesprek. "Meneer Koch vroeg mij wat ik weer zou willen spelen", zegt Eelco. "Daar hoefde ik niet lang over na te denken: 'Amazing Grace'!"
Volgens Richard is muziek maken een van de mooiste hobby's die er is. "Het geeft een enorme kick als ik een muzikant zijn volledige hand- en polsfunctie terug kan geven. Dat geldt natuurlijk ook voor topsporters. Die zien we regelmatig op het spreekuur … en later op tv, als ze in de prijzen zijn gevallen", zegt hij lachend.

Het resultaat van de operatie overtreft al Eelco's verwachtingen. "Voor mijn ingreep speelde ik 7 jaar lang cello met 1 vinger. Ik hoopte weer met 2 vingers te kunnen spelen, maar dat zijn er nu zelfs 3 of 4. Ik ben blij dat ik mijn uitlaatklep terug heb." Tot slot wil Eelco graag een advies meegeven. "Heb je soortgelijke klachten? Wacht niet te lang!"