Nieuwe operatietechniek biedt patiënten met Ziekte van Ménière hoop

25 augustus 2016

Ernstige draaiduizeligheid, gehoorvermindering en oorsuizen met misselijkheid tot gevolg. De wereld draait om je heen. Je loopt te tollen op je benen. Voor patiënten met de ziekte van Ménière is het meer regelmaat dan uitzondering. Dankzij KNO-arts Henk Blom van het HagaZiekenhuis en Kiki Kruyt, KNO- arts van Reinier de Graaf, is een aantal patiënten met de Ziekte van Ménière nu verlost van de klachten. Zij zijn behandeld via een nieuwe veelbelovende operatietechniek.

"De Ziekte van Ménière is een hardnekkige en vaak lastig behandelbare aandoening. Zeer frustrerend voor patiënt én dokter", zegt Henk Blom die de operatietechniek afkeek van artsen in Canada en deze in Nederland introduceerde. "Dankzij de nieuwe methode kunnen we een deel van deze patiënten perspectief op verbetering bieden."

Voor patiënten met de Ziekte van Ménière, een aandoening aan het evenwichtsorgaan, is de ziekte heel invaliderend. Mensen zijn vaak niet in staat om te werken. Sommigen durven of kunnen zelfs de deur niet meer uit. De oorzaak is niet precies bekend, wel is er sprake van ophoping van vocht in het middelste deel van het slakkenhuis.

Clipje voorkomt klachten

"Met de nieuwe operatietechniek is er voor het overgrote deel van de patiënten nu weer hoop", legt Henk Blom uit die de ingreep afkeek van een Canadese arts. "De operatie gaat als volgt. We maken een sneetje achter het oor. Vervolgens wordt het bot voorzichtig opengeboord tot op het hersenvlies van de kleine hersenen en zoeken we de ductus endolymphaticus, een kanaaltje in het evenwichtsorgaan, op. Met een clipje knijpen we het kanaaltje dicht. Daardoor is er geen overtollig vocht meer en voorkom je klachten."

Een van de patiënten die Henk Blom opereerde is de 76-jarige mevrouw Willems. "Ik heb al twintig jaar last van de Ziekte van Ménière", vertelt zij. "De aanvallen van duizeligheid en oorsuizen komen ineens. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en was bijna nergens meer toe in staat. Kon alleen nog maar op bed liggen. Nu ben ik aan beide oren door dr. Blom geopereerd. Dat heeft zo goed geholpen. Ik gym weer en maak wandeltochten.  En wat ik misschien nog het fijnste vind, ik durf weer in het vliegtuig te stappen om naar mijn dochter te gaan die in Spanje woont. Ik leef weer, ben een ander mens, zo blij en gelukkig."

Studie

Henk Blom benadrukt dat niet iedere patiënt in aanmerking komt voor de nieuwe operatietechniek en dat het gaat om een behandeling die nog in onderzoek is. "Samen met vijf andere ziekenhuizen, waaronder Reinier de Graaf, kijken we in studieverband naar de resultaten op korte en langere termijn. Pas als we voldoende patiënten hebben geopereerd ( zo'n 54) en de resultaten op langere termijn weten, kunnen we onderbouwd vastleggen of de techniek echt zo goed werkt."