2016

Innovatielab van het HagaZiekenhuis opent in september

11 maart 2016

Alle signalen staan op groen. De peptalks van collega’s in andere ziekenhuizen die er ervaring mee hebben voelen goed. We gaan enthousiast verder.

De sfeer na afloop van het Innovatie-event op dinsdag 8 maart was heel positief. Niet gek, nadat de vele genodigden en collega's drie uur lang tal van mooie voorbeelden en initiatieven uit de praktijk konden aanschouwen. Van robots tot beeldbellen, van virtueel bingo met duizend ouderen tot de dokter om je pols.

Caroline Bestebreurtje, voorzitter van het organiserende projectteam Innovatie en projectleider van het Haga Innovatiecentrum, kondigde aan dat in september het Innovatielab opengaat. Een speciale ruimte in de lichtstraat wordt de ontmoetingsplek voor iedereen met verbeterideeën, met vragen of als je wilt brainstorm over mogelijke oplossingen. En er is een Innovatiefonds van 100.000 euro.

Inspiratie door innovatie

Innovatie is natuurlijk niets nieuws. We innoveren als HagaZiekenhuis al op tal van manieren. Denk aan de hybride operatiekamer, de integratie van de huisartsenpost (HAP) en de Spoedeisende Hulp (SEH) op het Spoedplein en onze vernieuwbouw. Hoe zorgen we ervoor het innovatief werken vast te houden of zelfs nog beter te stimuleren? Dat kan, zo denkt het projectteam Innovatie, door een ontmoetingsruimte - een Innovatielab - te openen. En door ons te laten inspireren door anderen. En dat gebeurde tijdens het innovatie-event volop.

Daan Dohmen van het e-health bedrijf FocusCura toonde recente initiatieven en voorbeelden van projecten in binnen- en buitenland. Net als veel andere sprekers staat voor hem de patiënt, de mens centraal.  "Hoe kun je jouw eigen leven zo goed mogelijk blijven inrichten zonder afhankelijk te zijn van anderen." Onafhankelijk zijn en blijven is belangrijk voor het welzijn en zeker een uitdaging in een steeds ouder wordende samenleving. Maar dat is juist wel de wens van veel senioren en chronisch zieken. Moderne innovatieve middelen kunnen hen daarbij een steun in de rug geven.

Contact en aandacht

Dohmen maakte duidelijk hoe belangrijk het is met de patiënten zelf te praten om te weten wat ze nodig hebben.  En dat het in de zorg vooral om contact en aandacht gaat. Die een robot overigens ook erg goed kan geven zoals bleek uit een filmpje over een oude dame die met een sprekende robot een ontroerend gesprek hierover voerde.

De ontwikkeling die Dohmen schetste was de mix van fysieke en virtuele zorg. Het gaat niet om de technologie zelf, maar om wat ermee bereikt wordt. "Of zoals een patiënt vertelde die op afstand gemonitord wordt: het gevoel dat iemand meekijkt over mijn schouder geeft vertrouwen. Ik durf weer iets te ondernemen."

Dohmen gaf ook tips: "Start vandaag met de vraag: wat kunnen we al doen. Begin klein en maak het niet groot. En als je innoveert, zorg dan dat de mensen met wie je samenwerkt niet in de prehistorie zitten met hun apparatuur."

Persoonlijk gezondheidsdossier

Marcel Heldoorn van de patiëntenfederatie NCPF ging in op de ontwikkelingen rondom het persoonlijk gezondheidsdossier (pgd). Patiënten zijn daar volgens onderzoek positief over, maar vooral omdat het ze de mogelijkheid biedt regie en overzicht te houden. "Veel zaken worden OM de patiënt heen georganiseerd. Het integrale overzicht ontbreekt en je eigen gegevens inzien is nog best lastig."

Patiënten zijn om meerdere redenen positief over het PGD:

  • Minder kans op fouten
  • Makkelijk gegevens aanvullen als ze onvolledig zijn
  • Zorgverleners weten beter hoe het met me gaat
  • Makkelijker om medicijnen af te stemmen


Belangrijk is nog wel het taalgebruik. "De teksten in het elektronisch patiëntendossier (EPD) zijn niet te lezen door patiënten. Waarom schrijven artsen niet in mensentaal? Ze kunnen het heel goed uitleggen, maar niet opschrijven. Dat is nog wel een aandachtspunt."

Iedereen doet mee aan de Challenge

Twee ziekenhuizen die continu aandacht geven aan innovatie zijn het RadboubUMC en het UMCU. Van beide huizen waren sprekers aanwezig die enthousiast vertelden over hun werkwijze en ervaringen. Vooral de Ureka Mega Challenge van Utrecht is een idee dat grote kans heeft in Haga doorgevoerd te worden.

Bij zo'n challenge kan iedereen, van patiënt tot specialist, van schoonmaker tot huisarts, innovatieve ideeën om de zorg te verbeteren voorstellen en verdedigen. Een jury bepaalt uiteindelijk de winnaar. Maar voor het zover is krijgen de indieners tips en coaching, geld om het te presenteren en doen ze mee aan de wedstrijd. Een manier van werken dat in Utrecht van hoog tot laag op de werkvloer heel veel aandacht heeft en krijgt.

Belangrijke tips

In de afsluitende paneldiscussie kwamen nog wat belangrijke tips naar voren:

  • Zet de patiënt nog hoger.
  • Laat alle beroepsgroepen meedoen, van schoonmakers tot studenten.
  • Focus op zaken die je tegen geringe kosten kunt implementeren.
  • Sociale innovatie is weinig genoemd, maar de relatie tussen ziekenhuis en patiënt is uitermate belangrijk.


Kortom, het was een zeer geslaagd evenement. Het projectteam gaat door en in september hebben we het volgende hoogtepunt: de opening van het Innovatielab in de lichtstraat.

Meer weten? Je vindt de presentaties van alle sprekers op de website van de HagaAmbassade.

Wilt u bijdragen aan innovatie in HagaZiekenhuis? Leden van de HagaAmbassade zijn exclusieve partner in het Innovatielab. Voor meer informatie over lidmaatschap, zie www.hagaambassade.nl

 

Nieuwsoverzicht

januari 2016februari 2016maart 2016april 2016mei 2016juni 2016juli 2016augustus 2016september 2016oktober 2016november 2016december 2016
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook