2017

Lachen, leren en bewegen

26 oktober 2017

“Nieuwe dingen ondernemen is een investering in je eigen brein. Verandering is goed voor je hersenen. Het beschermt je 4 tot 5 jaar tegen ouderdomsziekten.” Het was één van de prikkelende uitspraken van professor Erik Scherder. Hij was de keynote-spreker op het symposium HagaBeweegt op 24 oktober. Duidelijk werd dat we binnen het HagaZiekenhuis veel doen om bewegen te stimuleren.

Prof. dr. Erik Scherder was keynote-spreker tijdens het symposium HagaBeweegt!

Hoe krijg je een afgeladen zaal in beweging, zonder dat de aanwezigen er bij nadenken? Fysiotherapeuten Rogier Poot en Stephan Leroux kregen het voor elkaar door de zaal met duizelingwekkende beelden mee te nemen over rivieren, skipistes en bij paardspringen. De zaal kwam spontaan in beweging en de klaargelegde handdoekjes bewezen direct hun nut toen iedereen weer rustig zat. Het was een van de vele manieren die werden toegepast om de bezoekers te laten bewegen. Ook als ze dat niet bewust willen.

Dit onbewust aanzetten tot bewegen, of 'nudgen' gebeurt ook op andere plekken in ons ziekenhuis. Neem de hal van het Julinana Kinderziekenhuis. Stephan Leroux liet zien dat deze helemaal erop is gericht mensen onbewust te verleiden met de trap te gaan. Het waren voorbeelden van de projecten HUB & JUB, dat staat voor Haga uit bed en JKZ uit bed. De komende maanden krijgen deze projecten veel aandacht binnen ons ziekenhuis.

"Kauwen is een beetje lopen"

Waarom is dat bewegen zo belangrijk? Erik Scherder maakte dat op zeer humoristische wijze duidelijk. Bewegen heeft in de hersenen allerlei positieve effecten. De hoogleraar Klinische Neuropsychologie liet dat in een wervelwind van voorbeelden zien. Daarbij deed hij het vaak zelf voor. Hij ondersteunde zijn verhaal verder met bijzondere plaatjes die laten zien hoe mooi de hersenen zijn. Alles staat in verbinding met elkaar.

Scherder liet zien dat stimuleren om te bewegen soms in kleine dingen zit. Laat patiënten bijvoorbeeld zoveel mogelijk hun normale kleding dragen. Dat nodigt veel meer uit om actief te worden dan nachtkleding.

Wist je dat staan niet veel beter is dan zitten? Voor het beste effect moet je echt elke dag 30 minuten aaneengesloten stevig wandelen. Daarnaast is het optimaliseren van de prefrontale cortex essentieel. Mindfullnes is een methode die daar heel erg goed bij kan helpen.

En bewegen begint al met eten, want: "Kauwen is een beetje lopen. Als je ouder bent is kauwen heel effectief voor je hersenen. En wat krijgen patiënten vaak in een ziekenhuis? Aardappelpuree en appelmoes."

Voeding als medicijn

Daarmee sloot Scherder goed aan bij het verhaal van kinderarts Ines von Rosenstiel over onze inspanningen op het gebied van Integrale zorg. Ines von Rosenstiel maakte duidelijk dat 92 procent van de ziekenhuizen een vorm van complementaire zorg aanbiedt. En 40 procent van alle chronische patiënten iets gebruikt of doet naast de reguliere medicijnen. Voor een specialist is het belangrijk dat te weten en op te anticperen. De mogelijkheden van integrale zorg kunnen ook waardevol zijn bij het verminderen van angst, pijn en stress.

Binnen het Haga ondersteunen en helpen we patiënten op de gebieden van voeding, beweging en ontspannen (destressen). En dat is nog best lastig, als je bijvoorbeeld bedenkt dat dokters in spe tijdens hun opleiding van 6 jaar maar 30 uur les krijgen over voeding. "Veel te weinig als je bedenkt hoe belangrijk goede voeding is," zegt Ines.

Buiten bewegen

Bewegen in de buitenlucht kan straks ook in de Beleeftuin van het Haga. Rogier Poot toonde aan de hand van Alice in Wonderland wat onze patiënten er straks allemaal voor moois kunnen beleven. Voor verschillende groepen patiënten komen er bewuste en onbewuste uitdagingen in de tuin om het bewegen te stimuleren.

Omdat bewegen ontzettend belangrijk is. Van kauwen tot 30 minuten per dag stevig wandelen.



 

Nieuwsoverzicht

januari 2017februari 2017maart 2017april 2017mei 2017juni 2017juli 2017augustus 2017september 2017oktober 2017november 2017
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook