2017

Minder fouten als je dezelfde taal spreekt

01 augustus 2017

Dezelfde taal speken als je collega's… In crisissituaties kan dat van cruciaal belang zijn. Daarom krijgen onze OK-medewerkers, inclusief anesthesiologen en meerdere chirurgen, sinds kort CRM (crew resource management)-onderwijs. Deze training voor OK-medewerkers is uniek in Nederland.

Onze anesthesioloog Tim van der Zwan (links) geeft CRM-training aan OK-medewerkers in het Haga.

De CRM-training, afkomstig uit de luchtvaart, is gericht op het verbeteren van de onderlinge communicatie zodat de kans op fouten minimaal wordt. Tim van der Zwan introduceerde het CRM-onderwijs op het OK-complex van het HagaZiekenhuis. Hij is anesthesioloog in het HagaZiekenhuis, voormalig helikopterarts, maar ook teamtrainer en instructeur in een groot aantal ziekenhuizen.

"In de medische wereld worden technische vaardigheden altijd al geoefend met een pop of lotusslachtoffer. In een CRM-training oefen je de manier van communiceren, het nemen van leiderschap en het werkplekmanagement. Onze teamtraining was een combinatie van beiden." Tim, zelf CRM-trainer, geeft deze trainingen al aan teams op SEH-afdelingen in heel Nederland. Hij vond het tijd worden om de CRM-principes op zijn eigen werkplek, de OK, in te voeren.

De teamtraining werd gegeven aan twee OK-teams. "De voltallige anesthesie, een aantal chirurgen, de verkoevermedewerkers en operatieassistenten deden mee. Bij de CRM-training hoorde ook een vluchtsimulatorsessie om de communicatieskills te oefenen vanuit een gelijk ervaringsniveau. Niemand weet tenslotte hoe je een vliegtuig moet bedienen. Via camera's werden de beelden van de techniek en onderlinge communicatie, in de observatieruimte in de gaten gehouden."

Niet herhaald is niet gehoord

De training was succesvol. "Een belangrijk principe binnen de CRM is dubbelcontrole. Als ik bijvoorbeeld twee zakken bloed wil, moet de medewerker aan wie ik dat vraag, zeggen: 'Ik heb gehoord dat je twee zakken bloed wilt. Ik bel nu naar de Bloedbank.' En die geeft daarna een terugkoppeling. Zo basaal gaat het, maar juist op dat niveau kunnen ook dingen mis gaan. Het belang van het herhalen van een opdracht werd veel geoefend. Niet herhaald is niet gehoord. Een ander punt is de waarde van een goede briefing en een time-outprocedure. Anders gaat er namelijk informatie verloren. Als je niet weet wat er gebeurt of je hebt een 'nietpluisgevoel', moet je dat altijd hardop uitspreken."

Tim wil de gecombineerde teamtraining ook aan andere afdelingen geven. "In noodsituaties moet je vaak samenwerken met collega's met wie je normaal gesproken nauwelijks samenwerkt. Dan is het belangrijk om allemaal dezelfde taal te spreken. Bovendien wil je een cultuur creëren waarin het normaal is om elkaar aan te spreken. Ik wil niet dat iemand zijn mond houdt als een chirurg bijvoorbeeld het verkeerde orgaan wil gaan opereren. We zijn allemaal mensen en we maken dús allemaal fouten. We willen daarom een systeem waarin het moeilijk wordt om fouten te maken."

 

Nieuwsoverzicht

januari 2017februari 2017maart 2017april 2017mei 2017juni 2017juli 2017augustus 2017september 2017oktober 2017
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook