2019

Keuzehulp helpt patiënten met knie- of heupslijtage meebeslissen over behandeling

27 mei 2019

Opereren of niet opereren? Wie met slijtage aan de heup- of knie (artrose) bij onze orthopeden komt, kan vanaf vandaag extra hulp krijgen bij het kiezen van de meest geschikte behandeling. Er is immers niet één beste behandeling; die verschilt per patiënt. Dankzij de gepersonaliseerde keuzehulp krijgt de patiënt direct inzicht in wat de behandelopties zijn en de mogelijke voor- en nadelen per behandeling.

Orthopeed Aernout Langeveld gebruikt de keuzehulp met patiënten.

De keuzehulp is een online hulpmiddel waarmee een patiënt uitgebreide informatie krijgt over de verschillende aspecten. Die informatie helpt om met de behandelaar in gesprek te gaan over de mogelijke behandelingen. Zo kunnen ze samen kiezen voor de optie die het beste past bij de huidige situatie van de patiënt. Voor sommige mensen is een operatie een goede optie; voor andere mensen is afwachten de beste keuze. Dit hangt onder meer af van de ernst van de aandoening, de persoonlijke situatie van de patiënt en - minstens zo belangrijk - zijn eigen voorkeuren en overtuigingen.

Nieuw onderdeel van de keuzehulpen voor knie- en heupslijtage is de zogeheten uitkomstinformatie. Patiënten krijgen vragen voorgelegd om hun persoonlijke situatie te verduidelijken. Aan de hand daarvan krijgen zij gericht informatie over de tijd of mogelijkheid bepaalde voor hen belangrijke activiteiten na een operatie weer te kunnen oppakken.

Hoe werkt de keuzehulp?

Patiënten die meerdere behandelopties hebben, krijgen een e-mail met inloggegevens. Met deze gegevens kunnen zij inloggen op het keuzehulpplatform via een computer, tablet of smartphone. Vervolgens doorlopen zij stapsgewijs de keuzehulp. Hierin krijgen ze informatie over de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden. De keuzehulp toetst vervolgens of zij deze informatie goed hebben begrepen.

Verder beantwoorden patiënten stellingen over wat belangrijk is voor hen. Bijvoorbeeld: "Ik maak mij veel zorgen over de complicaties van een operatie" of "Ik denk dat een operatie wel goed zal gaan". Als zij de gehele keuzehulp hebben doorlopen, ontvangen zij een samenvatting van de antwoorden. De orthopeed krijgt deze samenvatting ook.

Tijdens een volgend consult bespreekt de patiënt met de orthopeed de samenvatting van de ingevulde keuzehulp. Zij kunnen hierdoor diepgaand en op maat toegesneden met elkaar in gesprek. De specialist legt uit wat medisch gezien een geschikte behandeling is. Patiënten vertellen welke behandeling zij het beste bij hun persoonlijke situatie en voorkeuren vinden passen. Samen beslissen zij wat de beste behandeling is.

De keuzehulpen zijn ontwikkeld door PATIENT+, dat in totaal bijna 80 keuzehulpen voor een breed scala aan aandoeningen beschikbaar heeft. Het HagaZiekenhuis gebruikt de keuzehulpen ook voor andere aandoeningen.

 

 



 

Nieuwsoverzicht

januari 2019februari 2019maart 2019april 2019mei 2019juni 2019
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook