Moederraad Haga Juliana Geboortecentrum helpt zorg voor zwangeren nog beter te maken

11 juli 2023

Wat wil je als zwangere vrouw graag weten voor je gaat bevallen? Wat wil je horen of zien op een informatieavond? En wat is nodig voor een prettig verblijf in het Haga Juliana Geboortecentrum (HJGC)? Wie anders kunnen hier antwoord op geven dan de vrouwen die in ons ziekenhuis gaan of zijn bevallen.

Mirjam Poldner en Gaelle de Graaff zijn lid van de Moederraad van het HJGC. Vier keer per jaar delen zij hun mening met medewerkers over zaken die mogelijk belangrijk zijn voor (aankomende) moeders. Ze vertellen waarom zij lid zijn van de Moederraad en waarom zij het belangrijk vinden hun mening te geven.

Mirjam Poldner, moeder van 3

Leeftijd:
35 jaar

Moeder van:
Lucia (5), Federico (3), Mika (overleden na 21 weken zwangerschap)

Beroep:
Coach voor ouders die hun kindje zijn verloren

Mirjam's motivatie:

“Ik ben drie keer bevallen in het Haga Juliana Geboortecentrum. Alle drie de bevallingen gingen anders, telkens was de zorg super. Vijf jaar geleden beviel ik van mijn oudste dochter, Lucia. Ik had al persweeën toen ik aankwam met de ambulance. Mijn eigen (eerstelijns) verloskundige heeft de bevalling zelf begeleid, in goede samenwerking met het ziekenhuis. Dat voelde heel vertrouwd.

Bij de geboorte van mijn zoon Fede ging het allemaal heel snel. Ook toen was mijn eigen verloskundige erbij, samen met een kraamverzorgende van het GeboorteHotel. Ik vond het heel prettig dat er oog was voor waar ik behoefte aan had. Even alleen zijn met mijn partner bijvoorbeeld.

De geboorte van mijn jongste dochter is helaas een heel ander verhaal. Mika werd met 21 weken stil geboren. Dat was heel heftig. Ik moest bevallen van een kindje dat zou komen te overlijden. De gynaecoloog en verpleegkundigen van het HagaZiekenhuis namen alle tijd om het proces goed te begeleiden. Toen ik Mika na de geboorte in mijn armen had, zei de verpleegkundige tegen me: ‘Kijk toch eens wat een schattige vingertjes.’ Ze sprak over Mika alsof het een levende baby was. Dat was zo bijzonder. Ik was voor de derde keer moeder geworden en het is mooi dat een verpleegkundige dat inziet op zo’n moment. Daar ben ik haar heel dankbaar voor.

Vanwege mijn ervaringen bij de laatste bevalling ben ik bij de Moederraad gegaan. Ik weet hoe heftig het is om een stilgeboorte mee te maken. Maar ook hoe fijn het is als er zo met je meegeleefd wordt. Ik wil iets betekenen voor vrouwen die hetzelfde overkomt. Via de Moederraad en Stichting Nova heb ik gezorgd voor een doos met hulpkaarten. Deze praktische informatie helpt ouders van overleden baby’s. Het is mijn missie om er voor hen te zijn. Binnen de Moederraad geef ik hun een stem. Dat doe ik ook in mijn dagelijks werk als coach.”

Gaelle de Graaff, moeder van 2

Leeftijd:
38 jaar

Moeder van:
Olivia (5), Violet (1)

Beroep:
Weddingplanner

Gaelle's motivatie

“Toen ik een oproep zag om lid te worden van de Moederraad, heb ik meteen gereageerd. Ik ben zelfs het eerste lid. Zo graag wilde ik mijn positieve ervaringen delen. Je hoort toch vaak de negatieve verhalen rondom bevallingen. Maar ik vind: als iets heel goed gaat, mag dat ook gezegd worden. Het is belangrijk dat dit binnen de Moederraad in balans is.

Dat het ook anders kan, weet ik door de bevalling van mijn oudste dochter Olivia. Die was in een ander ziekenhuis. Ik heb daar een heel vervelende ervaring gehad. Het verschil met mijn tweede bevalling – in het Haga Juliana Geboortecentrum – was heel groot.

Wat ik fijn vind, is dat er hier echt naar mij geluisterd werd. Dat ik kon zeggen wat ik belangrijk vind. En de vragen kon stellen die ik had. Er is niet alleen aandacht voor het kind, maar vooral ook voor de moeder. Communicatie is ‘key’ voor mij. Een bevalling is een complexe gebeurtenis. Bepaalde dingen lopen anders dan je vooraf verwacht. Ik werd daar echt bij betrokken. Dat was heel goed geregeld.

Binnen de Moederraad kan ik vertellen hoe ik de dingen heb beleefd. Zowel bij mijn eerste bevalling in het andere ziekenhuis, als mijn tweede bevalling in het HGJC. Ook de andere vrouwen vertellen hun verhaal. Er zijn geen taboes. Iedereen mag delen wat voor haar belangrijk is of was. Juist die verschillende invalshoeken zorgen voor levendige discussies. We praten overal over: van de kinderwens tot de nazorg bij een geboorte. Natuurlijk kunnen sommige dingen beter. Het is goed om daar met elkaar over te praten. Zo wordt de zorg voor toekomstige moeders misschien nog beter.”

Wil je ook lid worden van de Moederraad? Kijk dan op www.hagaziekenhuis.nl/moederraad