Onderweg naar een duurzaam ziekenhuis

27 juni 2023

Ook in de zorg kunnen we een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Wist je dat duurzaamheid zelfs onderdeel is van de beroepscode van artsen en verpleegkundigen?

Het HagaZiekenhuis ondertekende net als veel andere zorginstellingen de Green Deal Duurzame Zorg. In dit plan staan afspraken om de zorg duurzamer te maken. Die gaan over minder CO2-uitstoot en zo min mogelijk afval. Maar ook over het verminderen van medicijnresten in afvalwater en meer aandacht voor een gezonde leef- en werkomgeving. Daarnaast hebben onze medewerkers steeds vaker goede ideeën om duurzamer te werken.

‘We besparen 50 prikbakjes per week’

Endoscopieverpleegkundige Leontine Roeleveld:

“Voorheen gebruikten we voor elke patiënt een apart prikbakje. Daarin zaten alle benodigdheden voor het inbrengen van een infuusnaald. Het prikbakje gooiden we na het inbrengen weg. Dat kan natuurlijk anders. Nu hebben we één grote centrale prikbak waar alles in zit. Die nemen we steeds mee naar de patiënten. Op deze manier besparen we 50 weggegooide prikbakjes per week.”

Leontine bedacht nog iets. “Soms moeten we ook bloed afnemen om de bloedsuikerwaarde te meten. Waar dat kan, halen we dit uit de naald die we gebruiken bij het inbrengen van het infuus. Daar zit altijd een klein beetje bloed in, net genoeg voor een bloedsuikermeting. Daarmee besparen we opnieuw prikmateriaal én een pijnlijke prik voor de patiënt.”

Ook het gebruik van matjes tijdens een onderzoek of ingreep is inmiddels veranderd. Vroeger werden grote matten met een plastic achterkant gebruikt voor op het bed. Deze zijn vervangen door een papieren rol, veel milieuvriendelijker. “En de matjes die we nog inzetten, zijn kleiner. We schuiven die precies op de plek waar we ze nodig hebben. Zo proberen we met kleine stapjes steeds meer te besparen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

‘Elk klein stapje is een stapje vooruit’

Anesthesiemedewerker Marianne Naves:

“Ik ben altijd al heel begaan geweest met het milieu. Dat we op de OK zoveel afval maken, frustreerde me. Thuis is het scheiden van afval vanzelfsprekend. Ik vond dat dat ook op de OK moest kunnen.” Inmiddels lopen er meerdere kleine ‘groene’ projecten.

Zo wordt papier gescheiden van het restafval. “Voor het verwerken van restafval betaalt het ziekenhuis geld. Papier, daar kríjgen we juist geld voor.” Daarnaast de metalen laryngoscoopbladen. “Die hebben we nodig bij het inbrengen van een beademingsbuis in de luchtpijp. Voorheen gooiden we de bladen weg na gebruik. Nu worden de verschillende metalen van het blad gerecycled. Daarvan worden nieuwe onderdelen gemaakt.”

Een ander mooi voorbeeld: de klittenbandstrips. “Deze strips houden operatiemateriaal bij elkaar.  Eerder gingen ze daarna de prullenbak in. Nu gebruikt de gipskamer het klittenband opnieuw voor braces op maat.”

Ook werkt de OK nu duurzamer als het gaat om anesthesie bij kinderen. “We gebruikten altijd veel materiaal. Dat moesten we voor elk kind opnieuw klaarmaken. Door een nieuwe werkwijze en procedure is een stuk minder nodig. Dat betekent: minder medicatie, minder afval en dus ook minder logistieke bewegingen om dat afval af te voeren.”

Zo helpt Marianne de wereld steeds een stukje beter te maken. En daardoor werkt ze met nog meer plezier. “Sommige mensen denken bij duurzaamheid misschien ‘hier kan ik niks aan veranderen’. Maar elk klein stapje is een stapje vooruit. Uiteindelijk, als je terugkijkt, zie je dat je een hele weg hebt afgelegd.”