SEH-arts Sophie Baart teamarts tijdens WK hockey

21 november 2023

Binnenkort start het WK hockey voor speelsters onder de 21 jaar in Chili. SEH-arts van het HagaZiekenhuis Sophie Baart gaat met de dames van Jong Oranje mee naar Santiago als teamarts. “Goud is het doel, maar voor mij is dat niet het allerbelangrijkst.”

Als Sophie iets gewend is, dan is het om samen te werken en scherp te zijn in acute situaties. Daar blonk ze al in uit toen ze zelf nog op het hockeyveld stond bij clubs als HGC en Amsterdam. Het was daarom ook niet gek dat ze uiteindelijk SEH-arts werd. In haar rol als teamarts van de Jong Oranje Dames komen haar twee passies samen. “Het is heel leuk en ik vind het een eer dat ik dit mag doen!”, zegt Sophie enthousiast.

Op de bank en aan de bak

Aan de voet van de Andes bereidt het medisch team van Jong Oranje de speelsters straks fysiek voor op de poulewedstrijden tegen Australië, Chili en Zuid-Afrika. Naast Sophie bestaat het team uit twee fysiotherapeuten. Tijdens de wedstrijden zit Sophie samen met een fysiotherapeut op de bank. Daar adviseren zij de coach of een speelster (door) kan spelen, of dat een wissel nodig is. Bij een blessuregeval mag Sophie aan de bak.

Sophie: “Ik krijg er energie van om als team samen te werken. Dat kan alleen als iedereen investeert in de samenwerking, je een aanspreekcultuur kan creëren en gebruik maakt van elkaars kwaliteiten. Je moet op elkaar kunnen vertrouwen. Dat geldt ook voor mijn werk in het ziekenhuis. Zowel met het team SEH-artsen als met de rest van de collega’s op de Spoedeisende Hulp hebben wij afgelopen jaar veel bereikt in de samenwerking. En dat vertrouwen voel ik ook in de staf van het hockeyteam. Dat is essentieel, want je kunt te maken krijgen met tegenovergestelde belangen. Voor mij is de gezondheid van de speelsters het belangrijkst, terwijl van de coach soms meer verwacht wordt dat hij wint. Uiteindelijk moet je het samen doen.”

Presteren én een leuk leven

Als SEH-arts begeleidde Sophie al jonge artsen (ANIOS) op de Spoedeisende Hulp van HagaZiekenhuis Den Haag. Ze ziet veel overeenkomsten tussen deze jonge ambitieuze collega’s en de speelsters van Jong Oranje. “Beiden staan aan het begin van hun carrière. Ze willen presteren, maar ook een leuk leven naast hun werk als arts of hun hockeycarrière. Ik begrijp dat heel goed. Dat heb ik zelf ook.”

Als teamarts houdt Sophie dan ook met veel dingen rekening: “Natuurlijk zijn er de bekende sportblessures, zoals een hoofdblessure door een hockeybal of hockeystick die tegen het gezicht komt. Dat is vaak even hechten en klaar. Maar de meiden kunnen ook te maken krijgen met een jetlag, slaapproblemen, stress, heimwee of een zware blessure, zoals een afgescheurde kruisband. Hoe ga je er mee om als het even niet zo lekker gaat? Ik vind het belangrijk dat de speelsters zich veilig voelen. Dat ze weten dat ze altijd kunnen binnenlopen en dat alles bespreekbaar is. Ze zijn nog zo jong, spelen voor het eerst buiten Europa en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Zoiets valt niet mee, weet ik uit eigen ervaring. Een gouden medaille is natuurlijk het doel, maar voor mij is het toernooi pas geslaagd als de meiden met plezier terug kunnen kijken. Dat ze zich fijn voelden en een mooie ervaring rijker zijn. Dat is uiteindelijk de echte winst.”

SEH-arts Sophie Baart (rechts bovenaan) is teamarts van de Jong Oranje Dames. Foto: KNHB