De ABCDE-methodiek zo realistisch mogelijk trainen? Het HagaZiekenhuis gebruikt de HoloLens

04 juni 2024

Steeds vaker zetten ziekenhuizen mixed reality in om hun medewerkers te trainen. Het HagaZiekenhuis loopt voorop met de inzet van de HoloLens. Met de nieuwe software van TrueSim kunnen zorgprofessionals altijd en overal de ABCDE-methodiek trainen. Zo oefenen ze op een realistische manier hoe ze eerst levensbedreigende en dan niet-levensbedreigende letsels of symptomen kunnen herkennen.

Anita van Elswijk-Meeuwisse test de HoloLens uit.In de kamer staat een bed. Op het eerste oog zonder patiënt. Maar wie de HoloLens opzet, ziet opeens wel een man liggen. Hij kijkt wat verschrikt uit zijn ogen en zijn borstkast gaat langzaam op en neer. “Ik voel me niet goed”, zegt hij tegen je. Op het scherm naast het bed, dat ook alleen door de bril heen te zien is, staat dat dit meneer de Vries is. Het is aan jou om te bepalen wat er met hem aan de hand is.

De HoloLens is een bril die vast zit aan een hoofdband. Met software van het Nederlandse bedrijf TrueSim creëert de bril een mixed reality-omgeving waarin zorgprofessionals de ABCDE-methode kunnen trainen. ABCDE staat voor: Airway, Breathing, Circulation, Disabilities en Environment. De methodiek volgt het principe ‘treat first what kills first’. Oftewel: behandel eerst wat het meest levensbedreigend is. Ziekenhuizen, ambulancepersoneel, brandweer en defensie wereldwijd gebruiken deze methode.

Peter Coenen en Anita van Elswijk-Meeuwisse van de HagaAcademie&InnovatieLab hebben TrueSim in combinatie met de HoloLens geïntroduceerd in het HagaZiekenhuis. Vanaf 2024 worden opleiders van locaties Den Haag en Zoetermeer getraind hoe ze de HoloLens moeten gebruiken. Ook komen ziekenhuizen uit de regio kijken hoe de ABCDE-methodiek op deze innovatieve manier getraind kan worden.

Geanimeerde wereld

“Bijna iedereen die aan het bed staat, kent de ABCDE-methodiek. Vroeger oefenden we dit met een pop. Maar dat is veel minder dynamisch. Dan zijn wij als trainers degenen die informatie moeten geven: ‘De ademhaling gaat nu wel heel moeizaam. De saturatie is 87.’ Wat je dan merkt is dat mensen met óns gaan praten, in plaats van met ‘de patiënt’. De HoloLens creëert een situatie die veel realistischer is. Je ziet dat als mensen de bril op hebben en meneer De Vries gaat praten, ze meteen in hun rol schieten”, zegt Anita.

De term mixed reality zegt het al: de echte omgeving wordt gemixt met de geanimeerde wereld die je door de HoloLens ziet. Zo zie je niet alleen een patiënt, maar ook een infuuspaal, een monitor en een kast met medicatie en hulpmiddelen. Door op de lades te drukken, gaan ze open en kan je zo nodig de patiënt antibiotica geven, een zuurstofmasker om doen of het zuurstofgehalte in het bloed meten. De software heeft 11 scenario’s die onder drie categorieën vallen: neurologie, respiratie of circulatie.

Overal trainen

“Een ander groot voordeel is dat je deze training overal kan doen. Het enige dat je nodig hebt is de HoloLens, een beamer en een plek waar je deze map neer kan leggen”, vertelt Peter. “Die map is het referentiekader voor de bril en ‘vertelt’ dat daar de patiënt ligt. Via de beamer kunnen andere aanwezigen meekijken met wat jij ziet.”

Het scenario kan ook op pauze gezet worden, zodat je de training tussentijds kan evalueren als je die met een groep doet. “Maar met deze software kan je de training zelfs alleen doen. Als je het hele scenario hebt doorlopen geeft de HoloLens complimenten en zegt hij wat je fout hebt gedaan. Ook krijg je aanbevelingen”, zegt Peter.

De mogelijkheden van mixed reality zien Anita en Peter alleen maar groeien in de toekomst. Zijn trainingspoppen dan straks helemaal verleden tijd? “Nee, ik denk dat een mix altijd van grote waarde blijft. Wel merk je dat de jongere generatie deze manier van digitale trainen heel aantrekkelijk vindt. Het is echt een mooie aanvulling.”