HagaZiekenhuis is partner van Haagse Zorginnovatiehub

02 februari 2024

Het HagaZiekenhuis is partner van de Zorginnovatiehub, een initiatief van de Economic Board The Hague. Deze hub is aan de Leyweg in Den Haag waar organisaties uit de zorg, onderwijs en technologie (toegepast) onderzoek doen en samenwerken om oplossingen te ontwikkelen voor de vraagstukken in de zorg.

Roeline de Beaufort, manager van de HagaAcademie & Innovatie - HagaZiekenhuis. “We weten nu wel dat de zorg voor een enorme uitdaging staat. Met minder mensen zullen we aan meer mensen zorg moeten leveren. Dat kan alleen als we de kennis uit de domeinen zorg, onderwijs en technologie bundelen. Individueel vinden we de oplossing namelijk niet”.

Onder een dak

In het pand van de Zorginnovatiehub komen onder andere een innovatieve huisartsenpost, een demonstratiewoning voor zorgtechnologie en een uitleenservice. Daarnaast komt er een informatiedesk voor mensen die geïnteresseerd zijn in een carrière in de zorg. Kortom, alle facetten van zorginnovatie worden onder één dak samengebracht.

Goede samenwerking

Het HagaZiekenhuis werkt al goed samen met een aantal van de betrokken partners. Bijvoorbeeld met de Haagse Hogeschool in het lectoraat Technologie en Gezondheidszorg. Hier werkt onze interventie-cardioloog Hemanth Ramanna als bijzonder lector nauw samen met lector Luc de Witte.

Daarnaast zijn we vanaf de start betrokken bij de Health Campus Den Haag. Met elkaar brengen we de verschillen in gezondheid van de Haagse bevolking in kaart. Die verschillen maken we kleiner met verbeteringen. Dat doen we samen met de gemeente in het project Gezond en Gelukkig Den Haag. Haag. Ook werken we nauw samen met ROC Mondriaan en HMC+ aan de ontwikkeling van multidisciplinaire leerconcepten.

Betrokken

“Enkele voorbeelden die ons betrokkenheid met zorginnovatie en allianties bevestigen. Ze zijn nodig omdat we met elkaar de ideeën samenbrengen en doorontwikkelen óf soms herontwerpen. Dat leidt tot hybride patiëntenzorg thuis, bij de huisarts, of ziekenhuis of de anderhalvelijns-zorg. En ook met steeds aandacht voor vroegere screening en preventie en inzet van slimme technologie. Wij zijn er klaar voor.”