Het belang van een prettig praatje met de patiënt

08 juli 2022

“Een praatje is vaak een welkome afleiding voor de patiënt. Even iemand aandacht geven is zo waardevol. Een patiënt verwoordde het mooi: ‘Je haalt me even uit mijn bubbel van het ziekenhuis en het ziekzijn’.” Dat vertelt student Verpleegkunde Maren van Drumpt. Samen met medestudenten voerde zij onderzoek uit in een van de Zorg Innovatie Communities (ZIC) van het HagaZiekenhuis.

Een ZIC  is een deel van de afdeling waarin studenten, docenten en verpleegkundigen samenwerken en praktijkgericht onderzoek doen. Doel hiervan is de kwaliteit van de afdeling te verbeteren.

Het ZIC-team van Maren was een van de vijf finalisten van de jaarlijkse een posterpitch in de HagaAcademie. Hiermee sluiten hbo- en mbo-studenten verpleegkundigen hun stage af in de ZIC.

De studenten van de ZIC-teams studeren aan de Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden en ROC Mondriaan. In totaal voerden de studenten in ZIC-teams 30 onderzoeken uit. Die presenteerden zij in de HagaAcademie.