Nieuw voedingsconcept helpt patiënt naar sneller herstel

19 februari 2021

Het HagaZiekenhuis en voedingsformule FoodforCare, onderdeel van de Eetgemak Groep BV, hebben op 16 februari 2021 een meerjarige samenwerking ondertekend. Doel van de samenwerking is dat patiënten sneller herstellen door de verse kwaliteitsvoeding die FoodforCare levert.

Vers en gezond eten en drinken is belangrijk en draagt bij aan het welzijn en herstel van de patiënt. Voor de opgenomen patiënten in het HagaZiekenhuis wordt het zorgvuldig uitgebalanceerde voedingsconcept van FoodforCare ingezet. Het concept is drieledig:

1. Het leveren van verse gerechten van de hoogste kwaliteit;
  2. Aantrekkelijk serveren van een op de persoon afgestemde maaltijden en tussendoortjes;
  3. De mogelijkheid om de maaltijden buiten de patiëntenkamer geserveerd te krijgen om beweging te stimuleren.

Niet móeten, maar graag willen eten

Het idee achter het voedingsconcept is dat patiënten niet moeten, maar juist graag willen eten. FoodforCare en het HagaZiekenhuis stellen een aantrekkelijk menu samen van zes eetmomenten per dag: ontbijt, lunch, avondmaaltijd en tussendoortjes. Er wordt uitsluitend met verse ingrediënten gekookt. Alle eetmomenten worden geserveerd op aantrekkelijk servies, waardoor de kwaliteitsbeleving van de patiënt nog verder toeneemt. De patiënt kan kiezen uit verschillende gerechten en meerdere, verse gemaakte hapjes. De hotelteammedewerkers zijn extra opgeleid om de werkwijze op de juiste wijze uit te voeren en patiënten te voorzien van de juiste informatie.

Wetenschappelijk onderzoek

De FoodforCare voedingsformule is wetenschappelijk onderzocht. In 2019 deed een arts-assistent in het Radboud MC onderzoek naar de effecten van de voedingsformule van FoodforCare. Daaruit bleek dat de eiwitbehoefte bij patiënten toenam, zij sneller herstelden en sneller het ziekenhuis weer konden verlaten.

Recent besteedde RTLZ aandacht aan het nieuwe voedingsconcept in het HagaZiekenhuis. Bekijk het filmpje van RTLZ op YouTube.

Voedingsassistent Fernanda Bruggeling-Gomes maakt een verse maaltijd voor een patiënt klaar