Patiënten geven eten in HagaZiekenhuis een 8

22 augustus 2022

Moet u een of meerdere dagen in ons ziekenhuis blijven? Dan vinden we het belangrijk dat u eten krijgt dat niet alleen voedzaam is, maar ook lekker. Uit onderzoek blijkt dat patiënten het eten in het HagaZiekenhuis een 8 geven. Daar zijn we heel trots op.

In het kort: wat zeggen patiënten?

Maaltijden                           7,9

Smaak                                  8,3

Menukaart                           8,0

Presentatie                           8,1

Temperatuur                        8,1

Gaarheid                              8,1

Voedingsadvies                   8,0

Samenwerking met FoodforCare

Enkele jaren geleden scoorde ons eten gemiddeld een 6,7. De smaak kreeg slechts een 5,4. Dat moest beter! Vanaf 2020 werken we daarom met FoodforCare. FoodforCare ontwikkelt samen met onze afdeling Diëtetiek voedingsconcepten voor patiënten. Alle maaltijden zijn ontwikkeld met verse, gezonde ingrediënten vol voedingswaarden die belangrijk zijn voor het herstel van de patiënt. Per afdeling kan het eten verschillen. Het wordt namelijk afgestemd op de groep patiënten van een afdeling.

Veel keuze voor de patiënt

Door de introductie van FoodforCare gingen patiënten van 3 grote naar 6 kleine eetmomenten per dag. De tussendoortjes en maaltijden hebben een laag zoutgehalte. Ze zijn zo opgezet dat patiënten dagelijks voldoende eiwitten en energie binnen krijgen.

Bij elk eetmoment hebben patiënten minimaal 2 keuzes. Ze kunnen ook meer dan 1 product nemen. Bijvoorbeeld naast een plakje cake of een bitterbal ook nog een zuivel- of sojaproduct met fruit of granola. Of een cracker met rookvlees en humus. Naast het basismenu op elke afdeling zijn er ook speciale menukaarten voor patiënten met een bepaald dieet. Onze voedingsmedewerkers brengen het eten rond. Zij informeren patiënten over de maaltijden en helpen hen een keuze te maken.

Tekst loopt door onder de foto

Ondervoeding tegengaan

In een ziekenhuis is het risico op ondervoeding bij patiënten groot. Tussen de 15 en 38 procent is bij ziekenhuisopname zelfs al ondervoed. Dit leidt tot minder spiermassa, meer kans op complicaties en een langere ligduur. We verkleinen de kans op ondervoeding door de maaltijden op een smakelijke en aantrekkelijke manier te serveren, zodat patiënten meer eten. Ook hebben de gerechten een hoger energie- en eiwitgehalte. Dat is goed voor het spierherstel en de opbouw van spiermassa, waardoor de patiënt sneller herstelt.

Het werkt!

Niet alleen patiënten, maar ook het HagaZiekenhuis is blij met het nieuwe voedingsconcept. Kort na de invoering zagen we een grote stijging in de energie- en eiwitinname van patiënten. Op de afdeling Heelkunde steeg de energie-inname met 44 procent en de eiwitinname met 55 procent. Op de afdeling Cardiochirurgie waren de verbeteringen nog groter: 51 procent meer energie- en 60 procent meer eiwitinname.

Blijven luisteren naar patiënten

Elke maand bespreken we de terugkoppeling van patiënten over het eten. Gerechten zoals bananenbrood, elite haver, reguliere kwark, couscous met tofusalade, Skyr en de veggie noodle bowl zijn daardoor uit het aanbod verdwenen. Maar ook de groenteshake, groentefrietjes met dip en havermoutkoek serveren we niet meer. Patiënten aten hier niet of nauwelijks van en kregen daardoor minder energie en eiwitten binnen. Opvallende verschillen zijn er ook. Neem bijvoorbeeld vegetarisch eten en vleesvervangers. Oudere patiënten willen dit veelal niet, maar bij Verloskunde eten patiënten dit graag.

Is een bitterbal wel gezond?

Soms krijgen we vragen over de aangeboden maaltijden of tussendoortjes. Is een bitterbal wel gezond? Het antwoord is niet een simpel ja of nee. Een bitterbal bevat veel eiwitten en energie. En die zijn extra belangrijk na een operatie of behandeling, of als je langdurig in bed ligt. Een bitterbal past dus niet binnen een dieet volgens de richtlijn gezonde voeding, maar wel in een energie- en eiwitrijk dieet.