Rim (13) was een dag de baas van het HagaZiekenhuis

07 juni 2024

Een dag de baas zijn van het HagaZiekenhuis. Dat werd op donderdag 6 juni de werkelijkheid voor Rim (13) uit Den Haag. Ze nam voor een dag het stokje over van bestuursvoorzitter Peter van der Meer in het kader van het project Baas van Morgen.

Rim (links) maakt kennis met Peter van der Meer en Ilse van StijnBaas van Morgen is een initiatief van JINC. Op die dag zijn kinderen van de basis- en middelbare school voor één dag de baas van een bedrijf of organisatie. Tijdens JINC Baas van Morgen worden ze thuis of op school opgehaald, meestal met de bedrijfsauto, waarna ze een dag op de stoel van een CEO, directeur of politicus mogen zitten. Ze schuiven aan bij vergaderingen, lunchen met de Baas van Vandaag en voeren onderzoek uit naar een bepaald vraagstuk.

In de bestuurskamer van Peter -eigenlijk dus de bestuurskamer van Rim- kreeg de leerling het vraagstuk vanuit het HagaZiekenhuis te horen: ‘Hoe kan het ziekenhuis jongeren zoals jij beter bereiken om later bij ons te komen werken?’. Daniëlle van Zijp, Domeinmanager Mens & Organisatie, legde uit waarom we dat graag van Rim willen weten: “We hebben meer mensen nodig die hier willen werken. Zoals in elke zorgorganisatie kampen we met een tekort. We willen vooral weten hoe we jonge mensen, zoals jij, enthousiast kunnen maken om in de zorg te gaan werken.”

Rondleiding

Rim, die zelf later verpleegkundige wil worden, ging op pad in het ziekenhuis om op verschillende afdelingen te zien en te horen hoe het is om daar te werken. Op de Intensive Care, de Spoedeisende Hulp en in het Juliana Kinderziekenhuis kreeg ze een rondleiding en kon ze alle vragen stellen die ze wilde. Ze deinsde nergens voor terug. Ook de kans om een kijkje achter de schermen op de OK te krijgen, greep ze met beide handen aan. En ze vroeg meteen met welke opleiding je daar eigenlijk aan de slag kon gaan.

“Het viel me op dat iedereen hier heel goed samenwerkt en precies weet wat ze moeten doen”, zei Rim later in het Innovatielab, toen ze de opdracht ging uitwerken. “Als je hier werkt is iedere dag anders en je moet ook een echte doorzetter zijn.”

Advies

In haar advies aan de raad van bestuur raadt ze aan om andere jongeren ook zo’n kijkje in het HagaZiekenhuis te geven. Bijvoorbeeld door het werk op afdelingen meer te filmen en op sociale media te zetten. “Laat dat de jongeren van de afdelingen doen. Zo geef je ze meer een stem”, zegt Rim.

Daarnaast moeten er meer gastlessen gegeven worden op scholen, zou het goed zijn als jongeren de kans krijgen om mee te lopen op een afdeling en stelt ze voor een open dag te houden voor jongeren die hun (zorg)profiel nog moeten kiezen. “Zodat ze beter weten waar ze voor kiezen. Laat zien dat zorgen voor patiënten een goed gevoel geeft en dat je dat samen doet”, sluit Rim af.

Aan de slag

Peter van der Meer is blij met het advies en nam aan het einde van de dag het stokje weer van haar over. “We moeten luisteren naar jonge mensen zoals jij, want jullie kunnen ons vertellen wat er leeft en hoe wij jullie beter kunnen bereiken. We gaan er zeker mee aan de slag.”