Apotheker Loes Visser schrijft mee aan studieboek over sekse- en genderverschillen in de geneeskunde

09 november 2023

HagaZiekenhuis-apotheker Loes Visser schreef mee aan het studieboek Sekse- en gendersensitieve geneeskunde. Dat boek is woensdag 8 november gepresenteerd in Domus Medica in Utrecht. Ze schreef het samen met dr. Annelies Bos en prof. dr.Toine Lagro-Janssen. Ze hoopt dat het boek blinde vlekken bij medisch professionals weg kan nemen. We stelden Loes 5 vragen:

We kennen allemaal het voorbeeld over het hartinfarct. Dat kan er bij vrouwen anders uitzien dan bij mannen. Maar op veel meer gebieden zijn er dus man-vrouwverschillen?
“De verschillen bij de cardiologie zijn inderdaad het meest bekend, maar het is veel breder dan dat. Dit boek gaat bijvoorbeeld over diabetes, pijn, migraine, adhd en depressie. Bij het ene vakgebied is er al veel meer over bekend en kan de kennis zo geïmplementeerd worden, bij andere vakgebieden is er nog meer onderzoek nodig.”

Waarom was dit voor jou persoonlijk zo belangrijk om dit boek te schrijven?
“Ik heb een lange historie met dit onderwerp. Na mijn studie heb ik ooit al eens een poging gedaan om hier een promotieonderzoek naar te doen. Dat heeft mij nooit helemaal losgelaten. Waarom reageren mannen en vrouwen anders op geneesmiddelen? Daar wil ik vervolgonderzoek naar gaan doen.”

Wat is de belangrijkste les die je zelf uit dit boek hebt gehaald?
“Dat de verschillen in effectiviteit van medicatie tussen mannen en vrouwen wel meevalt, maar dat er veel verschil zit in de bijwerkingen. Dat kan liggen aan de dosering, de werking van geslachtshormonen of hoe vrouwen en mannen bijwerkingen anders ervaren. Onderzoek naar die oorzaken wordt mijn missie de komende jaren.”

Wat hoop je te bereiken met dit boek?
“Ik hoop veel blinde vlekken weg te nemen. Veel dokters en apothekers zijn zich er niet bewust van dat veel kennis is gebaseerd op onderzoek bij één sekse. De man.”

Hoe ga je al deze opgedane kennis binnen het HagaZiekenhuis verspreiden?
“Daar zijn we uiteraard al mee bezig. We hebben een groepspagina aangemaakt op ons intranet, waar ik alle kennis deel. Daarnaast geef ik hier in het ziekenhuis onderwijs over op verschillende afdelingen. En daarbuiten gaan we natuurlijk ook het gesprek aan. Tijdens de boekpresentatie hebben we opleiders van medische vervolgopleidingen uitgenodigd om mee te denken: Hoe gaan we hier nu mee aan de slag?”

Het boek is verkrijgbaar via: Sekse en gendersensitieve geneeskunde – Prelum
Fotograaf: Harry Kleine, fotograaf at FOTOINC