'Hoe gaat het?' - De mooiste verhalen uit het HagaZiekenhuis op Omroep West

14 september 2023

Voor het nieuwe tv-programma Hoe gaat het? is Haagse presentator Fred Zuiderwijk te gast in HagaZiekenhuis Den Haag. In de hal of bij de Espressobar spreekt hij spontaan mensen aan, waar de vraag ‘Hoe gaat het?’ al snel leidt tot verrassende, ontroerende en ook grappige gesprekken. We spreken Fred over deze nieuwe serie.

Hoi Fred, hoe gaat het?

Fred: “Erg goed! Het is fijn dat we de coronatijd achter ons hebben gelaten, waar in mijn werk veel stil kwam te liggen. Inmiddels loopt alles weer op rolletjes en is het fijn om weer op pad te zijn met de camera.”

Op pad met de camera, is dat wat je het liefste doet?

“Ik ben het allerliefst onder de mensen. Bij elke serie die ik maak, staan de gesprekken met mensen centraal. Ik ga ook nooit met voorbedachte vragen op pad, want dan is het gevaar dat je niet écht luistert. Als je echt luistert naar mensen, ontdek je dat in elk antwoord weer een nieuwe vraag verborgen zit. Ik zoek naar verhalen die raken, die recht uit het hart komen.”

Waarom is het HagaZiekenhuis de beste plek om dit programma te maken?

“Het HagaZiekenhuis is een afspiegeling van de Haagse samenleving. Hier lopen de Haagse kakkers maar ook de echte Hagenezen, iedereen met zo z’n eigen problemen. Voor het programma spreek ik daarnaast medewerkers van het ziekenhuis. Ook zij hebben allemaal hun eigen motivatie om dit werk te doen. Het valt me op hoe betrokken en trots iedereen hier is op het HagaZiekenhuis.”

(Tekst loopt door onder de foto)

Hoe pak je de gesprekken voor de nieuwe serie ‘Hoe gaat het?’ aan?

“We maken geen selectie in wie we aanspreken. Iedereen heeft een verhaal. We draaien hier in de hal en bij de Espressobar een paar dagen en van de indrukwekkendste verhalen die we ophalen, maken we afleveringen. Tot nu toe wilde iedereen die we aanspraken meewerken. Dat is de Hagenees: die heeft het hart op de tong en spreekt direct uit het hart.”

Dat moet mooie verhalen opleveren?

“Ja, wat me nog bijstaat is een man die hier op een taxi zat te wachten met zijn vrouw. Hij was tijdens de pandemie ultravoorzichtig geweest en kreeg op het einde toch nog corona. Met tranen in zijn ogen vertelde hij hoe hij hier in isolatie heeft gelegen en zo ongelukkig was dat hij het eigenlijk niet meer zag zitten. Zijn zoon heeft hem uiteindelijk overtuigd weer voor zijn leven te gaan vechten. Dat verhaal raakte me zo, dat bij mij ook de tranen over mijn wangen stroomden.”

Vanaf 21 september op Omroep West

Hoe gaat het? is vanaf donderdag 21 september 2023 om 17.00 uur wekelijks zien via Omroep West. Elke aflevering wordt 24 uur lang ieder uur uitgezonden.