Inspirerende Wetenschapsdag 2023

15 juni 2023

Een vol auditorium, 6 voordrachten, 56 abstracts, 48 posters, 5 posterpitches en 6 toonaangevende voordrachten. Dat was de inspirerende opbrengst van de jaarlijkse Wetenschapsdag in het HagaZiekenhuis. Dit jaar was het thema ‘Samen op zoek naar de beste behandeling’.

Voorzitter van de wetenschapscommissie, ziekenhuisapotheker Loes Visser, blikt enthousiast terug. “Het is zo’n dag waarop onderzoekers met veel passie vertellen hoe zij onderzoek en patiëntenzorg combineren. Dat is enorm inspirerend. Dat is ook de reden dat we bij een volgende editie interne onderzoekers nog meer podium willen geven. Ook vanuit het verpleegkundig domein.”

(Tekst gaat verder onder video)

Onderzoek houdt je scherp

“Onderzoek doen is een essentieel onderdeel van ons vak”, vult zij aan. “Het maakt je nieuwsgierig, en houdt je scherp. De onderzoeken die we in het HagaZiekenhuis doen, zijn maatschappelijk relevant en dragen bij aan betere patiëntenzorg. Als STZ-ziekenhuis kunnen we bovendien walitatief goed, gedegen en snel onderzoek doen. De competitie is minder groot dan in de academische wereld. De lijnen zijn kort en we beschikken over grote en diverse patiëntengroepen.”

Posterpitch en beste proefschrift

Met vijf jonge collega’s streed aios Neurologie Laurien Hassing succesvol op het podium tijdens haar posterpitch. De jury was unaniem en riep Laurien als winnaar uit met haar pitch Alcohol Intoxication as a Stroke Mimic and the Incidence of Alcohol Intoxication in Stroke, Treatment necessary and safe?

Zij won de pitch op basis van diverse criteria. Loes somt ze op: “Haga-geïnitieerd, originaliteit, kwaliteit, multidisciplinair en potentieel voor verbetering van de zorg. Haar presentatie was buitengewoon ontspannen en helder.”

De jury was ook eensgezind over het benoemen van het beste proefschrift. Die ging naar Ali Reza Wahadat van de afdeling Cardiologie: Challenges in the Diagnostic Process and Management of Infective Endocarditis. Ali is promoveerde in het Erasmus MC met Haga-cardioloog Wilco Tanis als copromotor. Hij ontving bovendien een cheque van duizend euro.

Inspirerende sprekers

Loes kijkt ook met plezier terug op de bevlogen verhalen van de sprekers* en hun persoonlijke visies op het thema van deze dag: 'Samen op zoek naar de beste behandeling'.

“We leven in een tijdperk van ongekende technologische ontwikkelingen en tegelijk lopen we tegen allerlei grenzen aan. Hoe maken we optimaal gebruik van die technologische mogelijkheden en zorgen we toch dat de zorg toegankelijk en betaalbaar blijft, voor nu en in de toekomst?”, aldus Loes.

*Sprekers tijdens de Wetenschapsdag 2023:

• Dr. Hemanth Ramanna, Cardioloog en lector Technologie voor Gezondheidszorg, HagaZiekenhuis & Haagse Hogeschool.
  • Prof. dr. Jet Bussemaker, Hoogleraar beleid, wetenschap en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg. Health Campus Den Haag en Instituut Bestuurskunde, FGGA Universiteit Leiden.
  • Prof. dr. Sjoerd Repping, Hoogleraar Zinnige Zorg, Universiteit van Amsterdam, voorzitter ZE&GG (Zorg Evaluatie & Gepast Gebruik).
  • Dr. Fiorella Contarino, Neuroloog en associate professor Deep Brain Stimulation, HagaZiekenhuis & LUMC.
  • Prof. dr. Geert Jan Groeneveld, Bijzonder hoogleraar klinische neurofarmacologie, neuroloog en klinisch farmacoloog LUMC, Chief Medical and Scientific Officer bij Centre for Human Drug Research.
  • Daan Quakernaat: ‘Ga Kathedralen Bouwen’.