Klemke van Emke: ‘Het is mijn droom dat de klem op alle infuuspalen zit’

16 februari 2024

Toen Rob Emke in HagaZiekenhuis Den Haag lag, vielen hem 2 dingen op. Allereerst de uitstekende zorg van de verpleegkundigen. Maar ook dat ze vaak hun werk moesten neerleggen door piepende infuuspalen. De Hagenees bedacht een klem om deze storingen te voorkomen. Nu gaan studenten van de Haagse Hogeschool samen met hem de klem verder ontwikkelen. Zodat die straks voldoet aan de hygiëne- en veiligheidsvoorschriften en alle Nederlandse ziekenhuizen hem kunnen gebruiken.

In de zomer van 2022 kreeg de 71-jarige meneer Emke de diagnose acute leukemie. Voor zijn behandeling lag hij 2 maanden op de verpleegafdeling Oncologie in Den Haag. Inmiddels weet hij dat de artsen hem niet beter kunnen maken. Wel krijgt hij nog elke 2 weken een bloedtransfusie.

Piepen bij beweging

“Elke keer als ik in het ziekenhuis ben en aan het infuus moet, valt me op dat de infuuspaal bij de geringste beweging gaat piepen. Het gebeurt als je naar de wc gaat, een stukje loopt of als je eet. Dan moeten de verpleegkundigen hun werk neerleggen om het infuus weer in orde te maken”, legt meneer Emke uit. “Ik wilde dat voor ze oplossen. Ze doen zulk fantastisch werk.”

De storingen zijn een bekend probleem, erkennen Lydia Witmus en Joost Sijtsma. Lydia is de vaste verpleegkundige van meneer Emke. Joost is Chief Nursing Information Officer. Hij is betrokken bij alle IT-apparatuur die voor de ziekenhuiszorg wordt aangeschaft. Het HagaZiekenhuis heeft 450 infuuspalen. “Bovenaan de infuuspaal hangt een zak vloeistof. Dat kan vocht, medicatie of bloed zijn. Via een druppelkamer wordt de vloeistof naar het infuus van de patiënt geleid”, legt Joost uit.

Sensor bij druppelkamer

“Bij de druppelkamer zit een sensor. Die telt hoeveel druppels er zijn gevallen. Zo kun je controleren en doseren hoeveel de patiënt binnen krijgt. Als de infuuspaal beweegt, schommelt het vocht in de druppelkamer. Hierdoor ontstaat een foutmelding.”

Dat gebeurt snel. “We hebben eens geturfd op de afdeling. Het alarm gaat zo’n 6 keer per patiënt per transfusie af. Het verstoort de (nacht)rust van de patiënten en verhoogt de werkdruk voor de verpleegkundige. De transfusie duurt ook langer, want als het alarm gaat, stopt het infuus met druppelen.” De verpleegkundigen zijn blij met meneer Emke’s uitvinding, die ze liefkozend ‘Het Klemke van Emke’ noemen. “Dit is de eerste klem die echt werkt”, zegt Joost.

Papierklemmen

Meneer Emke maakte met 2 metalen papierklemmen een constructie die ervoor zorgt dat de druppelkamer stevig aan de infuuspaal blijft zitten. “Probeer maar, dit beweegt echt niet meer”. Hij demonstreert zijn uitvinding zelf tijdens een speciale ontwerpsessie in het InnovatieLab van HagaZiekenhuis Den Haag.

“Het is geweldig dat patiënten met ons meedenken in oplossingen voor uitdagingen op de werkvloer”, zegt innovatiecoach Ilse Hoogendijk. “Graag helpen we meneer Emke om de inzetbaarheid van zijn klem te vergroten. Het ontwerp werkt perfect, maar voldoet nog niet aan de infectiepreventie-eisen van ons ziekenhuis. Er zijn wat plekken, waaronder een veer, die we niet goed kunnen schoonmaken. Daarom willen we samen met hem nadenken over hoe we de klem verder kunnen verbeteren.” Dat deden ze in de ontwerpsessie, waarvoor Ilse een aantal ‘knappe koppen’ bij elkaar riep.

Kunststof wasknijper

Die zijn onder de indruk van meneer Emke’s klem. Luc de Witte, lector Technologie voor Gezondheidszorg aan de Haagse Hogeschool en docenten Industrieel Product Ontwerpen Luc Bolier en Hans Gleum denken na over een ander soort veer, die makkelijker schoon te maken is. Een kunststof wasknijper vliegt ook als idee over tafel. “Dit vraagstuk is erg geschikt als afstudeerproject voor onze studenten”, zegt Hans. Zo is een mooie samenwerking ontstaan tussen patiënt, ziekenhuis en de Haagse Hogeschool.

Meneer Emke is blij met de uitkomst van de ontwerpsessie. “Het gaat mij erom dat de verpleegkundigen hier uiteindelijk mee geholpen zijn. En het is mijn droom dat deze klem uiteindelijk op alle infuuspalen zit.” Inmiddels heeft de hogeschool al de eerste nieuwe versie gepresenteerd.

De klem die is gemaakt door meneer Emke wordt verder ontwikkeld met behulp van de studenten van de Haagse Hogeschool