Snellere en preciezere diagnoses dankzij modernste DNA-onderzoek

15 januari 2024

Patiënten met hematologische aandoeningen (bloedziekten zoals acute leukemie of multipel myeloom) kunnen in het HagaZiekenhuis voor bijna alle onderzoeken en behandelingen terecht. Sinds enige tijd onderzoekt het ziekenhuis ook zelf het DNA in het bloed en beenmerg. Vroeger moest het bloed voor dit DNA-onderzoek naar een academisch ziekenhuis zoals het LUMC of het Erasmus MC. Mede dankzij een gift van stichting Team Westland heeft het HagaZiekenhuis de benodigde apparatuur zelf in huis en is de uitslag sneller bekend.

Het DNA-onderzoek gebeurt met de zogenaamde Next Generation Sequencing-techniek (NGS). Hiermee kunnen artsen het DNA van patiënten heel snel en precies analyseren, waarna het mogelijk is de beste behandelkeuze te maken, zoals chemo- of immunotherapie.

Wat is NGS precies?

Het DNA-onderzoek met de NGS-techniek is belangrijk om de ziekte te identificeren en een prognose vast te kunnen stellen. Dit gebeurt door het DNA van het ‘zieke bloed’ te onderzoeken en te vergelijken met ‘gezond DNA’.

Jean Louis Kerkhoffs, hematoloog in het HagaZiekenhuis, legt het uit. “Wat we doen heet DNA-sequencing. Dat is het proces waarbij de volgorde (sequentie) van de bouwstenen in het DNA wordt vastgesteld. DNA bestaat uit 4 soorten bouwstenen, die A, T, C en G heten. In een stukje DNA liggen miljoenen bouwstenen achter elkaar. Wat we willen achterhalen, is de exacte volgorde van deze bouwstenen. Vroeger was dit uitpluizen heel tijdrovend en arbeidsintensief. Dankzij NGS kunnen we miljoenen DNA-fragmenten tegelijkertijd ‘sequencen’.”

De NGS-techniek is niet alleen supersnel, maar ook heel goed in het ontdekken van zeldzame genetische varianten, mutaties of afwijkingen die een rol spelen bij hematologische aandoeningen. Jean Louis: “We weten daardoor veel sneller wat er bij een patiënt speelt en kunnen ook een prognose voorspellen.”

Expertisecentrum

Het HagaZiekenhuis is landelijk expertisecentra voor de behandeling van patiënten met hematologische aandoeningen, waaronder multipel myeloom en acute leukemie. Ook bij deze ziekten helpt NGS om sneller en preciezer een diagnose te kunnen stellen.

Jean Louis Kerkhoffs: “Dankzij deze apparatuur kunnen wij nu zelf het DNA controleren en vaststellen welke behandeltherapie het beste zal aanslaan. We hoeven het bloed dus niet naar een ander ziekenhuis te sturen en weten sneller de uitslag. De test is zowel voor de patiënt als de behandelend arts heel waardevol.”