Wat doet een… anesthesioloog?

26 juli 2023

In deze rubriek beantwoordt een medewerker van het HagaZiekenhuis jouw brandende vragen. Deze keer vertelt anesthesioloog Marleen Weekhout over haar werk: wat doet een anesthesioloog nu eigenlijk?

Wat doet een anesthesioloog eigenlijk?

Marleen: “Een anesthesioloog, ook wel anesthesist genoemd, zorgt voor patiënten in de operatiekamer (OK). Soms zijn we ook nodig op de spoedeisende hulp of Intensive Care. Op de OK werken we samen met een anesthesiemedewerker. Samen houden we je tijdens een operatie goed in de gaten. We letten bijvoorbeeld op de hartslag, bloeddruk, ademhaling en het zuurstofgehalte. We zorgen er ook voor dat je niets van de operatie voelt. Wel zo belangrijk!”

Welke verdovingen zijn er?

“Bij een operatie gebruiken we meestal een algehele narcose. Je bent dan helemaal in slaap. We nemen dan zelfs je ademhaling over met een beademingsapparaat. Geen zorgen, de anesthesiemedewerker blijft de hele tijd goed opletten. Voor sommige operaties en bij bevallingen zetten we ruggenprikken. Daarmee verdoven we alleen het onderlichaam. We geven ook lokale verdovingen, van bijvoorbeeld een arm, been of zelfs oog.”

Wanneer ziet een patiënt de anesthesioloog?

“Vóór een operatie wordt de patiënt door ons gescreend. Voor deze screening kom je langs op de polikliniek of wij bellen je thuis op. We kijken of je gezond genoeg bent voor de operatie. Of hoe we het beste rekening kunnen houden met andere gezondheidsproblemen. De medicijnen die wij gebruiken tijdens de operatie, kunnen invloed hebben op al bestaande ziektes. Daarom willen we altijd goed voorbereid zijn en maken we voor elke patiënt een plan op maat.”

Wat vind je het leukste aan het vak van anesthesioloog?

“Jong en oud komen bij ons op de operatiekamer. Daar maken we lief en leed mee. Het ene moment maak je een geboorte mee, het volgende stel je iemand gerust die erg nerveus is voor de operatie. Er komt van alles langs. Van kinderen voor het weghalen van amandelen tot patiënten met botbreuken. Van buikoperaties in Zoetermeer tot grote hartoperaties in Den Haag. Geen dag is hetzelfde.”

Jouw vraag beantwoord in HagaZorgt? Stuur hem naar communicatie@hagaziekenhuis.nl.