De longarts van het HagaZiekenhuis wil de lymfeklieren in uw borstkas onderzoeken. Daarom krijgt u binnenkort een echo-onderzoek van de luchtwegen. We noemen dit een EndoBronchiale UltraSound (EBUS). Bij dit onderzoek brengt de longarts een buigzame slang (endoscoop) in uw luchtpijp. Het weefsel, de lymfeklieren en de bloedvaten tussen de longen worden goed zichtbaar gemaakt. Dit gebeurt met behulp van niet hoorbare geluidsgolven, oftewel echografie.

Echo-onderzoek van de luchtwegen (EBUS) in het HagaZiekenhuis

Het onderzoek duurt ongeveer 60 minuten De longarts zuigt wat celmateriaal op met een dunne naald. Dit wordt onderzocht in het laboratorium. Na 3 tot 5 dagen is de uitslag bekend. Tijdens een volgende afspraak bespreekt de longarts deze uitslag met u. In de folder leest u meer over het onderzoek.